Italia

Italia er at av de aller største markedene for norsk sjømat, og spesielt for norsk tørrfisk og laks er landet viktig. På denne siden finner du informasjon om vårt arbeid i Italia, inkludert markedsaktiviteter i 2024, den siste statistikken, med mer.

Buongiorno!

Møt Tom-Jørgen Gangsø, vår sjømatutsending til Italia.

Det italienske sjømatmarkedet

I det italienske markedet er det lange tradisjoner for å spise tørrfisk og andre konvensjonelle produkter som saltfisk og klippfisk fra Norge. Les mer om tørrfiskens historie her.

I nyere tid har den norske laksen også blitt svært populær, og det er også eksport av andre sjømatprodukter til landet. Lokalt er Sjømatrådet til stede med vår utsending i Milano, Tom Jørgen Gangsø og vår markedsrådgiver Jennifer Mazzilli.

Italia er Europas tredje største sjømatmarked med et sjømatkonsum på 1,8 millioner tonn, noe som tilsvarer et konsum på 29 kg per innbygger. I 2022 var Italia det niende største eksportmarkedet for norsk sjømat og det tredje største i Europa. Med en markedsandel på 9 prosent i sjømatkategorien i Italia har Norge et stort fotavtrykk, og det er et betydelig vekstpotensial for norsk sjømat.

Det italienske laksemarkedet har sett en særlig vekst i senere år, og er i dag det tredje største markedet for norsk laks globalt. Norsk laks dominerer i Italia med en markedsandel på godt over 90 prosent i laksekategorien. Laksen spises i hele Italia, og spesielt røkt laks og laks til rått konsum som sushi og pokè står sterkt i markedet. Økt fokus på smak, helse og bærekraft er også en utvikling som passer godt for den norske laksen.

Til tross for en svakt nedadgående trend over år i forbruket av tørrfisk, klippfisk og saltfisk, så har markedet en betydelig størrelse. For tørrfiskens del er Italia det absolutt viktigste, og Norge er så å si eneleverandør av tørrfisk til Italia. Disse produktene blir brukt i tradisjonelle retter i ulike regioner av Italia, og treffer godt på kvalitet og modnet smak. På den andre siden er tidsklemma, kjennskap og kunnskap om tilberedning av disse produktene en utfordring, spesielt blant yngre generasjoner. Det bidrar blant annet til at mange ikke klarer å differensiere produktene fra hverandre, noe som også bidrar til at pris spiller en enda større rolle i en kjøpssituasjon. På den andre siden så kan utviklingen i moderne detaljhandelskanaler og i restaurantsektoren bidra positivt fremover til å synliggjøre flere av disse produktene. Produktutvikling, kombinert med tydelig differensiering og markedsføring, gir også gode muligheter for både norsk og italiensk næring til å styrke posisjonen for disse tradisjons- og smaksrike produktene.

Konferanser og seminar

Statistikk

Utviklingen i eksport av sjømat til Italia

Markedsføring

Finn ut hvordan vi kan jobbe sammen i Italia

Markedsaktiviteter laks

Last ned plan for våre markedsaktiviteter for laks i 2024.

Aktivitetsplan laks 2024

Markedsaktiviteter salt- og klippfisk

Last ned plan for våre markedsaktiviteter for salt- og klippfisk i 2024.

Aktivitetsplan salt- og klippfisk 2024

Markedsaktiviteter tørrfisk 2024

Last ned plan for våre markedsaktiviteter for tørrfisk i 2024.

Aktivitetsplan tørrfisk 2024

Markedsadgang

Siste nytt om markedsadgang

Nyhetsarkiv

Eksportører av sjømat fra Norge må være registrert hos Norges sjømatråd

Nyregistrering av eksportører gjøres gjennom et skjema på våre nettsider. Beregnet saksbehandlingstid er ca. 1 uke fra mottak av registreringsskjema og innbetaling av årsavgift har funnet sted.

Fyll ut registreringsskjema

Kontakt oss

Norges sjømatråd sitt kontor i Italia er lokalisert i Milano. Vår sjømatutsending i Italia er Tom Jørgen Gangsø

http://pescenorvegese.it/

Via Cappuccini 2

20122 Milano

Italia

+39 348 894 0232