Rundt 100 deltagere fra både den spanske og norske næringen deltok på seminaret som ble holdt på Urban Hotel i Madrid 11.mai. På programmet sto produktinnovasjon og hvordan utviklingen innen spansk dagligvare kan påvirke sjømatkonsumet.
- Skal du selge noe som helst slags matprodukt i Spania vil du ha størst sjanse for suksess hvis du presenterer det med ordet «uten»; uten tilsetningsstoffer, uten konserveringsmidler og uten kjemikalier. I kjølvannet av superfoodtrenden er spanske konsumenter nå opptatt av «naturlig superfood», eller produkter som er sunne og naturlige slik som de er, fortalte direktør for analysebyrået Kantar Worldpanel Spania, Joan Riera, under seminaret.
Representanter for Spanias største dagligvarekjeder som Carrefour, Consum, Dia, El Corte Ingles og Makro o La Sirena deltok på seminaret, i tillegg til representanter fra den norske sjømatnæringa. Sebastian Guillen fra dagligvarekjeden Consum fortalte om hvordan kjeden, med 700 butikker i Spania, har fokusert på sjømat.
- Vår målsetning om å satse på fisk og hvordan man behandler den er ikke noen gullgruve, men det gir oss trofaste kunder - veldig fornøyde, trofaste kunder, sa Guillen fra talerstolen.
Lettvinte sjømatprodukter for økt konsum
Sjømatkonsumet i Spania har sett en nedgående trend de siste årene, mye på grunn av den økonomiske krisen i landet. Norges sjømatråds utsending, Hildegunn Fure Osmundsvåg, brukte sin presentasjon på å fokusere på mulighetene fremover.
- Fremover må det fokuseres på bekvemmelighetsprodukter, enkle og raske produkter med sjømat. Skal vi øke konsumet opp mot de nivåene vi så før den økonomiske krisen må vi jobbe målrettet med sjømat. Norge er et foretrukket opphavsland her i Spania, og norsk sjømat har et enormt vekstpotensial her, sa Fure Osmundsvåg.
Nytt opphavsmerke for en stolt sjømatnasjon
Seminaret er en årlig begivenhet i Spania, som er ett av Norges viktige sjømatmarkeder. Sjømatrådets administrerende direktør, Renate Larsen, brukte anledningen til å presentere det nye opphavsmerket for norsk sjømat da hun åpnet seminaret.
- Norge er verdens beste sted for fisk. Vi er en fiskerinasjon og vårt nye opphavsmerke har blitt utviklet for å vise verden hvor stolte vi er av sjømaten vår. Hver dag serveres det 34 millioner norske sjømatmåltid rundt om i verden, fortalte Larsen.
Suksess for skrei i Spania
I tillegg til fokus på den spanske konsumenten og det nye opphavsmerket ble skreisesongen i Spania oppsummert under seminaret.
- Det er ingen tvil om at kvalitetsmerket Skrei har blitt en suksess i Spania, og sesongen er noe som spanjolene ser frem til. Kvaliteten på fisken i årets sesong har vært veldig god, fortalte Hildegunn Fure Osmundsvåg.
Direktør Ivar Schjølberg i Drakkar Seafood, som er en av de største leverandørene av Skrei i det spanske markedet, fortalte at kvalitetsmerket Skrei har alle forutsetninger til å fortsette å vokse som et fantastisk produkt.
- Vi må jobbe med å beskytte skreimerket hvis vi ønsker at det skal fortsette å være det unike kvalitetsproduktet som det er, fortalte Schjølberg under seminaret.