I 2020 eksporterte Norge 5 400 tonn skrei til en verdi av 262 millioner kroner. Dette var tidenes nest beste år.
Etter nesten ett år med koronapandemi har mye forandret seg. Strenge restriksjoner i markedene, svekket kjøpekraft og nedstengte restauranter er noen av utfordringene som skreien møter i 2021.
Skal inspirere nordmenn
- I Norge er målet å inspirere forbrukerne til å tilberede og spise skrei hjemme. Årets kampanje er digital og skal bidra til å vekke interessen for skreien og få folk til å prøve nye retter. I kampanjen har vi også lansert vår egen ambassadør, Mr. Skrei, som på en humoristisk måte forteller om skreiens reise og betydningen av kvalitetsmerkingen. Kampanjen har hatt en god start med et stort engasjement, sier fungerende markedssjef i Sjømatrådet, Guro Jahre Lund.
2 mill. fra Råfisklaget
Sjømatrådets sjømatutsendinger i de fire viktigste skreimarkedene går også i år på med stort mot og lover å gjøre sitt for å løfte skreien.
- Det er tøffe tider i Spania, og restaurantene er stengt i en rekke regioner. Alle dagligvarebutikker og spesialbutikker er derimot åpne, og det betyr at årets skreikampanje er planlagt i dagligvaresektoren. Norges Råfisklag har bevilget 2 millioner kroner for å styrke markedsføringen av skrei, og det gjør at årets kampanje blir dobbelt så stor som under rekordåret 2020, sier Norges sjømatråds sjømatutsending til Spania, Bjørn-Erik Stabell.
Den forsterkede markedsføringsinnsatsen gjør det mulig å markedsføre skreien på TV i en hel måned, fra 15. februar og frem til 15. mars.
- I samme periode vil vi snakke med rundt 10 millioner spanske konsumenter i sosiale medier. PR-kampanjen skal inspirere konsumentene til å lage skrei hjemme, og i sum blir dette tidenes største kampanje, sier Bjørn-Erik Stabell.
Største skreimarked
Skrei har hatt en formidabel utvikling i det spanske markedet. I 2016 eksporterte Norge 520 tonn skrei til en verdi av 18,6 millioner kroner. I 2020 var volumet økt til 1 263 tonn, mens verdien var økt til hele 57,8 millioner kroner. Spania er nå det største markedet for skrei.
- Spanjolene har virkelig omfavnet denne fantastiske gode, sunne og bærekraftige råvaren som norske fiskere sender til Spania hver eneste vinter, sier Bjørn-Erik Stabell.
Godt synlig i Tyskland
I Tyskland er skreisesongen godt i gang. Skreien finnes i alle fiskedisker, fiskebutikker og på fiskemarkedene.
- Her samarbeider vi også med dem som er store på onlinesalg av fisk, da dette har blitt en stadig viktigere kanal under koronapandemien. I perioden vil vi være synlige med oppskriftssider med skrei, blant annet på "Eat smarter", som har 600 000 unike brukere i måneden, og "Deutsche See", som har 400 000 unike brukere. Gastronomien i Tyskland er stengt, og det vil den være i alle fall frem til 14. februar, og dette vil selvsagt ha mye å si, sier Kristin Pettersen, Norges sjømatråds sjømatutsending til Tyskland.
Digital satsing i Frankrike
Stikkordet for årets kampanje i Frankrike er «digital». Målet er å gjøre skreien bedre kjent hos den franske forbruker og å inspirere franskmenn til å lage skreimiddag hjemme på sitt eget kjøkken.
- Med tanke på hvordan verden ser ut i dag ønsker vi å bruke digitale plattformer for å spre budskapet om skreien. Hovedmålgruppen vår er millennials, og da spesielt dem mellom 30 og 40 år, altså fremtidens sjømatkonsumenter. Samtidig vil vi ikke glemme dem over 55 år, som er den gruppen som spiser mest sjømat i Frankrike, sier Trine Horne, Norges sjømatråds sjømatutsending til Frankrike.
Les også: Kokke-rockestjerner fronter skreikampanje i Frankrike
Kokkesamarbeid i Sverige
I det svenske markedet gjør Sjømatrådet følgende på skrei, ifølge Sigmund Bjørgo, Norges sjømatråds sjømatutsending til Sverige:
- POS-materiell er sendt til distributører, som igjen tar det ut i butikk, og vi har sendt ut pressemelding, samarbeider med en kokk som skal bruke skrei på TV4s "Nyhetsmorgon" og følger opp diverse medier.