Nå styrker Sjømatrådet innsatsen i regionen.


Sjømateksporten til Egypt har eksplodert. For første gang har eksporten til Saudi-Arabia bikket 100 millioner på bare to måneder. Fjoråret var tidenes beste for den norske eksporten av fisk og skalldyr til Midtøsten. Og de siste fem årene har eksporten mer enn doblet seg- for å nevne noe.

-Interessen for norsk sjømat i denne regionen virker å være enorm, sier Ørjan Kjærvik Olsen, ansvarlig for nye markeder i Norges sjømatråd.

Han viser til de mange henvendelsene under Gulfood-messen i Dubai i slutten av februar. Sammen med åtte norske eksportører arrangerte Sjømatrådet stand på messen som sies å være en av verdens største møteplasser for mat.

-Det var fult trøkk på den norske sjømatstanden hele tiden. Ifølge tilbakemeldingene var det mange henvendelser fra seriøse aktører som ønsket å inngå avtaler med norske eksportører.

Gulfood skilter med besøkende fra 120 land. Blant de mange som stakk innom den norske standen var det folk fra alle verdenshjørner, fra land i Europa og Afrika til Costa Rica, Hong Kong og hele Midtøsten-regionen.

-Mange var interessert i laks, men vi hadde også en rekke henvendelser på hvitfisk, klippfisk og makrell, forteller Olsen.
Standen for norske eksportører på den gigantiske matmessen er et ledd i satsingen som Sjømatrådet nå gjør i Midtøsten.

Avtaler i boks for norske eksportører

Randi Bolstad i Vesterålen Havbruk er én av de norske sjømataktørene som deltok på den norske fellesstanden. Hovedmålet var å finne markeder for sin nye satsing på oppdrettstorsk.

-Det meste av norsk oppdrettstorsk selges til Europa. Vår plan var å finne nye land å selge til, også utenfor Europa.
Bolstad kan røpe at planen gikk i boks i løpet av messedagene.

-Vi har startet dialoger med flere selskap i Midtøsten der målet er å inngå langsiktige samarbeidsavtaler.
Vesterålen Havbruk regner med et bra kvantum av oppdrettstorsk fra 2023, og retter seg spesielt inn mot filetprodukter og porsjonspakninger.

-Mange kom innom på grunn av laksen, men Interessen for både hvitfisk og videreforedlede porsjonspakker var overraskende stor. Det virker som det er et sug i markedet etter nye produkter, sier Bolstad.

Randi Bolstad i Vesterålen Havbruk fikk mange spørsmål om hvitfisk da hun deltok på Gulfood-messen

Viktig tilrettelegging

Gulfood-messen var Randi Bolstads første møte med en messe i Midtøsten. Når Vesterålen Havbruk i tillegg er i startfasen med oppdrettstorsken, opplevdes Sjømatrådets tilrettelegging i Dubai som ekstra verdifull.

-Når Sjømatrådet bruker penger på aktiviteter i et nytt marked er jo litt av jobben gjort allerede. Da vet vi at det er gjort en vurdering på muligheter og potensial, så da var det bare å hive seg på for vår del.

Sjømatrådets fellesstand fristet med norsk sjømat- både på store plakater, videoskjermer og i ferskfiskdisken. På standen var det også satt frem stoler og bord til møteplasser for eksportører og kunder.

-Enkelte eksportører har egne kontorer her nede, men for oss andre var det veldig praktisk og behagelig å komme til «dekket bord», sier Randi Bolstad.

Sjømatrådets fellesstand i Dubai var en viktig møteplass mellom norske eksportører og deres samarbeidspartnere



Derfor satses det

Det økonomiske tyngdepunktet i verden endrer seg fort. Vi vet for eksempel at den nye middelklassen ikke kommer i vesten.
Av de antatt 1,5 milliarder menneskene som vil tre inn i middelklassen i løpet av de neste årene, vil så mange som nesten 9 av 10 bo i Midtøsten og Asia, ifølge European Commission. Det er en av grunnene til at både Asia og Midtøsten har blitt stadig viktigere satsingsområder for Sjømatrådet, ifølge Ørjan Kjærvik Olsen.

- De europeiske landene vil nok i uoverskuelig fremtid være våre viktigste eksportmarkeder, men samtidig må vi holde minst ett øye på hvor den største veksten i kjøpekraften kommer.

Veksten viser seg allerede i den norske sjømateksporten til land som Saudi-Arabia, Egypt, Qatar og De forente arabiske emirater. De siste fem årene har eksportøkningen i alle disse landene vært markant høyere sammenliknet med Norges tradisjonelle vestlige markeder.

Nå skal det sies at hverken mengden eller verdien av sjømat til Midtøsten er stor om man sammenlikner med for eksempel Europa. Likevel er det verdt å merke seg at den totale sjømateksporten til disse fire landene har mer enn doblet seg de siste fem årene.
I fjor ble det i tillegg satt nye rekorder for både verdi og mengde i hvert enkelt land. Samlet utgjorde rekordtallene for disse landene nærmere 130 000 tonn sjømat til en verdi av om lag 2,4 milliarder kroner i 2021.

Tar man i tillegg Israel med i regnestykket, blir den samlede verdien over 4,1 milliarder kroner i 2021.

Verdiveksten i hvert enkelt land har fortsatt inn i årets to første måneder. Sammenliknet med januar og februar i fjor økte verdien med mellom 3 prosent (Qatar) og 90 prosent (Saudi-Arabia).


Pilen rett til værs i Egypt

Det er først og fremst etterspørselen etter laks som er drivkraften bak eksportøkningen til Midtøsten. Men Egypt skiller seg markant ut. Riktig nok er det en økning i lakseeksporten også her, men den kraftigste veksten har kommet på pelagiske arter.

I fjor eksporterte Norge 112 tusen tonn sjømat, det meste makrell, sild og hvitlaks, til en verdi av litt over 1,3 milliarder kroner til det nordafrikanske landet. Det betyr en vekst på nesten 1 milliard kroner fra 2018 til 2021.

Den kraftige økningen har gjort Egypt til Afrikas største enkeltmarked for norsk sjømat.

Nå har pelagisk markedsgruppe bedt Sjømatrådet om å se nærmere på Egypt i forbindelse med satsingen på nye markeder. Derfor har både Ørjan Kjærvik Olsen og Trond Kostveit, som er sjømatutsending til Afrika, tatt turen til Kairo.

-Vi skal ha møter med den norske ambassaden, egyptiske næringsaktører og analysebyråer. Planen er videre å gjøre en studie på det egyptiske sjømatmarkedet, varestrømmer og forbrukertrender, forteller Olsen.


Flere Midtøsten-planer

I løpet av året blir det nok en sjømatmesse i Midtøsten. I november stiller Sjømatrådet med fellesstand for norske eksportører på Saudi Horeca i Riyadh.

I tillegg til messen har Ørjan Kjærvik Olsen også planer om å samle lokale kokker og influensere til en «masterclass» med en norsk kokk. Her skal både laksen, torsken, makrellen og reker få hovedroller.

I Israel blir det flere laksekampanjer i løpet av året. Startskuddet går i mai, før reklamefilmer for norsk laks vil rulle over israelske TV-skjermer, både til jødisk nyttår i september og til jul.