Lurer du på hvordan sjømateksporten ble i 2021 og hvordan utsiktene for det nye året blir? Da bør du få deg Sjømatrådets årskonferanse 5. januar 2022.

Etter ett år i digital utgave er årskonferansen tilbake på en fysisk scene på et sentralt konferansehotell i Oslo (TBA), naturligvis med streaming. Hovedtemaet er «Sjømatnasjonen Norge i verden».

Globalt bilde

- Norge er helt avhengig av internasjonale handel, og sjømateksporten blir stadig viktigere for landet vår. På årskonferansen kommer vi derfor til å sette Sjømatnasjonen Norge inn i et globalt bilde, sier administrerende direktør Renate Larsen i Norges sjømatråd.

5. januar 2022 ser hun frem til å ønske representanter fra sjømatnæringen, myndighetene, finans, politikere, media, forskere, næringslivsaktører og alle andre som har interesse for sjømat hjertelig velkommen til årskonferansen.

Går bak eksporttallene

- Som alltid kommer vi til å oppsummere sjømateksporten fra det foregående år. 2021 blir i så måte et ekstra spennende år, siden vi allerede nå kan love ny eksportrekord. Samtidig ønsker vi å være mye mer enn bare en leverandør av tall. Vi går derfor bak tallene og løfter frem de viktigste trendene og temaene. Bærekraft er et naturlig tema, og det samme er norsk sjømats posisjon ute i verden, sier Renate Larsen.

Koronapandemien har hatt en jernklo på verdenssamfunnet og preget internasjonal handel i snart to år. Det vil også sette sitt preg på innholdet.

Hva har vi lært av pandemien?

- Vi kommer blant annet til å benytte konferansen til å se på hva vi har lært av koronapandemien. Verden er i endring, og da er det viktig med innsikt og kunnskap om markeds- og forbrukertrender. På årskonferansen skal vi dele dette på en engasjerende og inspirerende måte, sier direktør for kommunikasjon og PR i Norges sjømatråd, Chris Guldberg.

Slik blir hovedrammen

Tidspunkt: 09.30-14.00

Tre deler:

  • Overordnet del: Sjømatnasjonen Norge i verden
  • Felles lunsj
  • Bransjevis gjennomgang av eksporten av hvitfisk, laks og ørret, pelagisk og skalldyr. I tillegg vil temaer som forbrukertrender og markedsadgang prege denne delen.

Det vil snart være mulig å melde seg på konferansen.