Annonsene for laks og makrell slo store merkevarer som blant annet Kikkoman, Panasonic og Amazon Japan i Fuji Sankei Communications Group 47th Advertisement Awards. Prisen tildeles for beste kreative uttrykk i en magasinkampanje i løpet av 2017.
- Dette er en stolt dag for oss for det er en stor pris i Japan. At vi får denne utnevnelsen av Fuji Sankei viser at norsk sjømat virkelig har blitt lagt merke til i gjennom vår markedsføring. Japan er et vanskelig marked å få gjennomslag i, for det er så mange inntrykk og store aktører som konkurrerer om oppmerksomheten, men her har vi virkelig truffet med budskapet, sier en fornøyd Gunvar Lenhard Wie, Norges sjømatråds fiskeriutsending i Japan.
Hylles for stilrent og uvanlig utrykk
Fuji Sankei Communications Group er ett av Japans største mediehus og er eier av utallige TV-stasjoner, aviser, magasiner og radiokanaler. I juryens begrunnelse trekkes det frem at Sjømatrådets kreative konsept skiller seg positivt ut med både utrykk og tekst, er stilrent og vakkert.
- Vårt globale konsept fungerer meget godt i et land hvor det generelt er mye markedsføringsstøy. Japansk markedsføring har ofte mye budskap og tekst. Her skiller vi oss ut, og at vi vinner i kategorien «Creative» er enda mer oppløftende. Vi kommer selvsagt til å bruke denne prisen for å skaffe oss publisitet for vår opphavsmarkedsføring i Japan, sier Wie.
Sjømatrådets fiskeriutsending mottok utmerkelsen fra Fuji Sankei under en stor prisseremoni i Tokyo tirsdag 10.april.
Rullet ut globalt i 2017
Bak det globale markedsføringskonseptet står Sjømatrådets markedsføringsteam med Kristin Pettersen i spissen. Kampanjen har vært utviklet i samarbeid med det norske kreative byrået Try og er rullet ut i alle de store markedene for norsk sjømat.
- Det er stort å få denne annerkjennelsen fra en mektig og høyt ansett aktør som Fuji Sankei. Den globale kampanjen har som mål å gi et tydelig og friskt uttrykk for norsk sjømat, og som er lett gjenkjennelig verden over, på kryss av artene, sier Kristin Pettersen, Direktør for markedsføring i Norges sjømatråd.
Det globale markedsføringskonseptet ble rullet ut på kryss av markeder og arter i løpet av 2017, og Pettersen har fått mange positive tilbakemeldinger og gode resultater fra målinger gjort i flere land.
- Det har vært svært god respons på denne kampanjen i de fleste av våre markeder, men vi ser også at for enkelte markeder og arter er det behov for tilpasninger. Det er vårt fokus nå, sier Pettersen, som har stor tro på at konseptet vil løfte norsk sjømat og opphavsmerket Seafood from Norway internasjonalt fremover.