Markedsgruppene er en del av den formelle styringsstrukturen i Sjømatrådet, som ellers består av Sjømatrådets styre og Sjømatrådets generalforsamling.
Sjømatrådet har fem markedsgrupper:
- Laks og ørret
- Hvitfisk
- Konvensjonell
- Pelagisk
- Skalldyr
Markedsgruppen rolle er å bidra til at arts-/bransjestrategier og prioriteringer i markedsarbeidet utformes i tråd med næringens behov og Sjømatrådets vedtatte overordnete strategi.
Velges for to år
Markedsgruppene følger et årshjul med fire obligatoriske møter (fysiske og digitale), men det gjennomføres også møter etter behov utover dette.
Medlemmer velges for en periode på to år av gangen med mulighet for forlengelse.
Medlemmene sitter som personlige representanter, og ikke som representant for sitt selskap, men må være ansatt i et selskap som er aktiv sjømateksportør registrert hos Sjømatrådet.
Relevante kvalifikasjoner
Sjømatrådet ønsker innspill fra sjømatnæringen på nytt medlem til markedsgruppen for skalldyr. Relevante kvalifikasjoner for markedsgruppene er:
- Erfaring og nettverk i sjømatnæringen
- Erfaring fra salg og markedsarbeid
- Erfaring med strategiarbeid
- Erfaring innen markedsføring, PR og kommunikasjon
- Erfaring innen markedsadgangsarbeid
For nytt medlem i skalldyrgruppen ser Sjømatrådet spesielt etter følgende kompetanse:
- Tilknytning til snøkrabbe
- Erfaring fra markedsarbeid med snøkrabbe
Sjømatrådet har minst 40 prosent representasjon av hvert kjønn i markedsgruppen som mål. Gitt dagens sammensetning i markedsgruppen for skalldyr, er vi særlig interessert i aktuelle kvinnelige kandidater.
Frist for innspill av aktuelle kandidater er 1. september.