Norsk sei ble i september presentert for spanske forbrukere. Responsen har vært enorm.
En versjon av denne artikkelen ble først publisert i Fiskeribladet Fiskaren den 2. oktober 2018.
- Det har vært utrolig artig, men også utfordrende, sier Bjørn-Erik Stabell som er Sjømatrådets Spania-utsending.
For seiens inntog på det spanske markedet ble umiddelbart en hit. «Problemet» var at man ikke klarte å etterfylle diskene i samme tempo som fisken forsvant derfra. Dette fordi det sammenfalt med dårlig vær i Norge og dermed mindre seitilgang enn ventet.
- Været kan man ikke gjøre noe med. Men uansett er vi utrolig fornøyde med å få bekreftet at seien så definitivt hører hjemme på det spanske kjøkken, sier Stabell.
Spent på gråfargen
Faktisk ble responsen bedre enn forventet og Stabell sier de norske hvitfiskaktørene skal ha masser av skryt for å ha utført et fantastisk arbeide.
Han forklarer at spanjolene er svært glade i hvit fisk. Jo hvitere, jo bedre.
- Derfor var vi spente på hvordan de ville motta seien, som er litt gråere i kjøttfargen. Men vi var tydelige på informasjon og lot de få smake, og den falt umiddelbart i smak, forteller han.
På forhånd har Sjømatrådet kjørt kampanjer på TV og gjort seg godt synlig på de ulike butikkene, men grovarbeidet for seisuksessen mener han ligger i de 10 årene de har brukt på å etablere norsk skrei i Spania.
- Spanjolene elsker skreien vår. Den har sørget for at de ser til Norge når det kommer til sjømat. Om høsten, når sommerferie er unnagjort og barna igjen har begynt på skolen, er økonomien hos den spanske gjennomsnittsfamilien litt strammere. Da er et rimeligere alternativ som sei et kjærkomment middagsalternativ. Og sei er jo mye smak for en rimeligere penge, forklarer Stabell.
Gleder seg til fortsettelsen
Seikampanjen startet 15. september og skal vare ut januar neste år. Da overtar skreien gjennom resten av vinteren, før torsken settes i førersetet til sommeren. Når høsten 2019 kommer er det igjen tid for seien.
Det er hele 3000 butikker som har kastet seg på seilanseringen, og selv om markedsføringen på TV nå avsluttes, blir flere av butikkjedene å ha egne markedstiltak inne i egne butikker.
- Dette første steget var så vellykket at vi allerede har besluttet å kjøre en til to TV-kampanjer også neste år. Men før det skal også skreien synliggjøres skikkelig når sesongen starter på nyåret. Den norske fiskens tilstedeværelse i Spania skal være tydelig, og det skal bli veldig spennende og fortsette sei-arbeidet de neste tre-fire årene, sier Stabell.