- Pelagisk fisk har alle forutsetninger for å bli trendy mat. Slik åpnet administrerende direktør i Norges Sjømatråd, Renate Larsen, konferansen Pelagisk Arena i Ålesund i dag.
Larsen trakk frem potensialene som ligger i næringsinnhold og helsefokus som faktorer som kan få pelagiske arter i større grad tilbake på matbordene i sitt åpningsinnlegg av konferansen som Norges sjømatråd arrangerer i samarbeid med FHF, Sjømat Norge, Norges Sildesalgslag, Fiskebåt og Sparebank 1.
- Makrell og sild er både sunt og bærekraftig i tillegg til å være forholdsmessig rimelig i pris. De passer perfekt inn i dagens fokus på helse og sunnhet, sa Larsen da hun åpnet konferansen.
Variert program
Dagen ble etterfulgt av flere spennende presentasjoner som garantert vil skape debatt og muligheter fremover.
Blant innleggene snakket Elisabeth Hovik fra Sparebank 1 Gruppen om hvordan økt global og politisk uro kan på virke Norges handel fremover, og Sissel Rogne tok for seg mulighetene som ligger i mesopelagisk fisk.
Innblikk i spennende marked for pelagisk fisk
Etter lunsj var det tid for flere innlegg, blant annet fra Sjømatrådets utsending i Japan og Sør-Korea, Gunvar Lenhard Wie, som presenterte suksessen norsk makrell opplever i disse markedene, og hvordan man vil jobbe videre med opphavsmarkedsføring for å befeste og styrke denne posisjonen fremover.
Publikum fikk også et spennende overblikk over hvilke muligheter det finnes for pelagisk fisk i Afrika, i et innlegg av Sjømatrådets prosjektleder for Sentral- og Vest-Afrika, Trond Kostveit.
Konferansen ble avsluttet med et innlegg der Professor Sigbjørn Tveterås fra Universitetet i Stavanger la frem en ny studie som viser avkastningen på fellesinvesteringer i markedsarbeid for sjømat.
Makrell på menyen
Ikke uventet var det makrell som sto på menyen da konferansemiddagen ble servert.
Et stjernelag på kjøkkenet bestående av norske Gunnar Hvarnes, koreanske Tae Hwan Ryu og japanske Kazuhiro Kageyama, presenterte makrellretter inspirert fra sine land til 140 gjester fra den pelagiske næringen.