Som et ledd i forberedelsene mot en større forbrukerrettet kampanje i Storbritannia denne høsten, lanserer Sjømatrådet i disse dager en ny rapport som publiseres på dagligvarehandelens bransjenettsted The Grocer.

- Det har vært store endringer i det britiske samfunnet i de siste årene, med Brexit, koronapandemi, økt bruk av hjemmekontor og en hardt presset kjøpekraft på grunn av økte kostnader. Med denne rapporten ønsker vi å vise sjømatens muligheter i dagligvarehandelen, sier Norges sjømatråds utsending til Storbritannia, Victoria Braathen.

Dagligvarehandelen er den dominerende kanalen

Dagligvarehandelen er den klart største kanalen for konsum av sjømat i Storbritannia.

Ifølge britiske Seafish, kjøpes nesten 70 prosent av all sjømat på øyriket i denne salgskanalen.

For å få enda mer innsikt om det britiske sjømatkonsumet, har Sjømatrådets utekontor i Storbritannia nå lansert rapporten “Building seafood consumer confidence to boost consumption”.

Les rapporten her (krever innlogging).

Samarbeid

- Det skjer i samarbeid med innsiktsavdelingen på hovedkontoret i Tromsø og med bidrag fra andre aktører, deriblant Kantar Worldpanel. Den er nå publisert på den toneangivende mediekanalen for britisk dagligvarehandel, bransjenettstedet The Grocer, sier Braathen.

I rapporten, som er rettet mot aktører som jobber i dagligvarehandelen, deler Sjømatrådet forbruker- og markedsinnsikt og peker på muligheter for å møte endrede forventninger hos forbrukere innen sjømatkategorien.

Frokostmøte med britisk dagligvarehandel

- I tillegg kommer vi med våre anbefalinger til hvordan forbrukertillit kan styrkes og videreutvikles gjennom økt synlighet og informasjon om opprinnelse, sier Braathen.

I forbindelse med publiseringen av rapporten samlet Sjømatrådet nylig aktører fra den britiske dagligvarehandelen til et frokostmøte i London.

Deler markedsinnsikt

- Dette er en fin måte å dele markedsinnsikt og oppdateringer om norsk sjømat i Storbritannia på og samtidig legge til rette for dialog om markedet og muligheter. Målet er blant annet å vise hvordan vi kan samarbeide med lokale aktører om å fremme norsk sjømat i dagligvarehandelen, forklarer Victoria Braathen.

Norsk torsk og hyse i hovedrollene for kampanje

Med et fortsatt krevende økonomisk bakteppe og forbrukervaner i endring, lanserer Sjømatrådet en ny kampanje i høst. Den skal inspirere britiske forbrukere til å utforske enkle, smakfulle og sunne retter med norsk torsk og hyse. Kampanjen bærer derfor det passende navnet "Explorer".

- Til tross for økte levekostnader, er helse og bærekraft fortsatt viktige og langsiktige trender for forbrukerne, sier Victoria Braathen.

Økt hjemmekonsum

Kampanjen vil gå i oktober og inkluderer både utendørs og digital annonsering, mediekjøp og influensersamarbeid. Et viktig mål er å skape en plattform for samarbeid og derigjennom bringe konseptet til live også i dagligvarehandelen.

- Vi skal vi løfte frem de ulike kvalitetene til norsk torsk og hyse og vise forbrukerne en rekke kreative måter å tilberede hvitfisk på, sier Victoria Braathen.