Da Munchies bestemte seg for å lage matprogram fra Norge, var det naturlig å fokusere på norske skalldyr.
- Ordet for å beskrive smaken av kongekrabbe finnes ikke, sier John Martin, amerikaner og en av grunnleggerne av Munchies.
Han står på Kulinarisk Akademi på Mathallen i Oslo og har akkurat gitt Europas mest innflytelsesrike matjournalister og bloggere en sniktitt på programserien "Munchies Guide to Norway".
Den 18. September er det premiere på programserien, som verdens ledende digitale matkanal for unge matinteresserte, Munchies, står bak. Munchies har over 10 millioner besøkende i måneden.
Fokus på dialogen
Gjennom fem programmer følger vi programleder Halaigh McManus rundt om i Norge på jakten etter den gode og autentiske norske maten. McManus er opprinnelig fra Irland og jobber til daglig som soussjef på Maeemo, mens som programleder er han med på alt fra kuskjell-fangst til kongekrabbefiske.
- Vi ønsker å ta publikum med i hele prosessen fra maten fanges til den tilberedes. Men først og fremst har vi fokus på folkene, tradisjonene, historien - og viktigst: samtalene og dialogen som oppstår rundt mat. Slik ønsker vi å fange publikummets interesse for norsk sjømat, forteller John Martin.
Han var med og etablerte den digitale matkanalen i 2014 med tanken om at de ønsket å lage en annerledes matkanal.
- Mat ble både fortalt om og filmet veldig likt overalt i alle kanaler. Vi ønsket å skildre mat på en litt annerledes måte; gjennom folk og ved å fortelle gode historier, sier Martin.
Retter seg mot de unge
De ønsket også å fange opp matinteressen til de yngre generasjoner, som reiser på en litt annerledes måte enn deres foreldregenerasjon.
- Det er en trend blant de unge å reise for å spise mat fra ulike opprinnelser. Vår foreldregenerasjon gjorde jo ikke det, og dette preger tradisjonelle matprogrammer. Vi setter et likhetstegn mellom mat og reising, og derfor handler Munchies Guide to Norway ikke bare om at de skal fatte interessen for norsk sjømat hjemme, men også om å åpne publikummets vindu for vurdering: at de starter å vurdere om de skal reise til Norge for å oppleve norsk sjømat, forklarer John Martin.
Det forventes at Munchies Guide to Norway vil få langt over 3 millioner unike seere – og det kun på YouTube. I tillegg kommer alle seertall gjennom delinger på andre sosiale kanaler.