Portugisere elsker klippfisk, den er deres nasjonalrett. Da er det ekstra gøy at norsk klippfisk blir kåret til den beste - år, etter år, etter år, etter år, etter år, etter år, etter år. 

- For å forstå hva klippfisk betyr for Portugal, kan vi se på hvordan de feiret VM-gull i fotball. De vant i Frankrike, og på bilde av Paris byttet de ut Eiffeltårnet med en kjempestor klippfisk. Det sier litt om hvor stor plass klippfisken har i portugisernes hjerter, sier Johnny Thomassen, fiskeriutsending i Sjømatrådet.

Han forteller at å vinne den høythengende prisen, Consumer Choice, er et kvalitetsstempel på norsk klippfisk.

Sterk konkurranse

I årets Consumer Choice konkurrerte norsk klippfisk med blant annet Canada og Island, og det som ble vurdert var utseendet, pris i forhold til kvalitet, merkevarekjennskap, opprinnelsesland, produktkvalitet, størrelse, høyde, tykkelse og til slutt bærekraft.

Portugal er Norges største eksportmarked for klippfisk, og portugiserne spiser cirka 70 000 tonn klippfisk per år, noe som tydeliggjør at klippfisk er en del av deres matkultur.

- Konsumet deres er egentlig vanskelig å forstå, men mengden tilsier at portugiserne spiser klippfisk én gang i uka.

I klippfiskomtalen til Consumer Choice står det at portugisiske selskaper og kunder kan forsikre seg om at norsk klippfisk har den beste produktkvaliteten, og ved å velge norsk vil portugisiske forbrukere ha en garanti for at de får et eksepsjonelt produkt.

Konsumentene vil ha norsk

Thomassen berømmer norske klippfiskprodusenter for den jobben de gjør i Portugal, for Sjømatrådets undersøkelser bekrefter at norsk klippfisk er den absolutte favoritten.

- Preferansen ligger på cirka 70 prosent, omdømmet til norsk klippfisk ligger på 95 prosent – det høyeste vi noensinne har målt, og i tillegg har 88 prosent av portugiserne kjennskap til Norge som sjømatnasjon. Slike høye tall finner vi ikke andre steder, og det er klippfisken som er årsaken, konkluderer Thomassen.