Flere enn åtte av ti dominikanere mener klippfisken fra Norge er den aller beste, og ingen andre i hele verden spiser like mye norsk klippfisk av sei. Siden 2015 har eksporten økt med nesten 40 prosent.

Det siste året har Sjømatrådets fiskeriutsending i Den dominikanske republikk og Brasil, Øystein Valanes, gjort et dypdykk i rapporten «Dominican Republic Bacalao Study» for å bedre forstå hva som skal til for å stimulere til fortsatt eksportvekst. Rapporten tar blant annet for seg spisevaner, forbrukertrender og kjennskap til den norske klippfisken av sei, eller «Bacalao Noruego», som den kalles av dominikanerne.

- Den norske «bacalaoen» har en svært høy preferanse og en markedsandel på hele 90 prosent, forteller Valanes.
Han har ingen planer om å gi bort markedsandeler til Kina som utfordrer den norske klippfisken av sei med bacalaovarianter av billige hvitfiskprodukter. I disse dager er han derfor i full gang med planleggingen av et storstilt arrangement som skal skape blest om «Bacalao Noruego».

Tror at all hvitfisk er norsk

I 2018 eksporterte Norge over 13300 tonn klippfisk av sei til Den dominikanske republikk. Det er ny eksportrekord og en økning på 17 prosent i forhold til året før. I samme periode økte verdien fra 334 til nærmere 380 millioner kroner, ifølge Valanes.

- «Bacalao Noruego» har lange tradisjoner i Den dominikanske republikk, og eksporten hit har vokst betraktelig over flere år. Mellom 2015 og 2018 var eksportveksten på klippfisk av sei på nesten 40 prosent.

De gode tallene gjør den karibiske republikken til det landet i verden der ikke bare norsk klippfisk av sei, men norsk sei i det hele tatt, spises aller mest. Populariteten gjenspeiler seg i funn fra bacalaorapporten: 84 prosent av dominikanere mener den norske bacalaoen har den beste kvaliteten, og 75 prosent kjenner til Norge som opphavsland. Men det gode omdømmet og den høye kjennskap til den norske klippfisken utgjør også et paradoksalt problem.

- Mange dominikanere tror at all hvitfisk er norsk, og klarer ikke å skille mellom de ulike produktene. I Den dominikanske republikk kan for eksempel pollock fra Kina også merkes som «bacalao», og dermed ender mange opp med å kjøpe billigere, kinesiske hvitfiskvarianter. Den kinesiske konkurransen kan i tillegg bli en større utfordring om få år når en potensiell frihandelsavtale mellom Kina og den karibiske staten kan tre i kraft.
Derfor er det spesielt viktig å fronte det norske opphavet, understreker Valanes.

Fokus på de unge er et annet viktig satsingsområde i markedsføringen av norsk klippfisk. Som i mange andre land er det de eldste som spiser mest bacalao. De unge har mindre kunnskap om tilberedning av fisken enn de eldre, og rekrutteringsgrunnlaget for fremtidens bacalaospisere er dermed sviktende.

Kokkekonkurranse med nasjonal mediedekning

I det daglige blir den norske klippfisken og dens opprinnelse markedsført gjennom sosiale medier og i dominikanske matbutikker eller såkalte «colmados», som best kan oversettes med «butikken på hjørnet».

- Vi merker fisken i mange av butikkene med opphavsmerket «Seafood from Norway», deler ut reklamemateriell og smaksprøver, sier fiskeriutsendingen.

Men den aller største markedsføringsinnsatsen i år skjer i hovedstaden Santo Domingo den 26. september. Da er det duket for en gigantisk matlagingskonkurranse med norsk klippfisk av sei på menyen. Kjente TV-fjes, journalister, stjernekokker og influensere skal skape blest om arrangementet som forventes å få bred mediedekning både på TV, i aviser og magasiner og i sosiale medier.

- Med konkurransen setter vi høyt fokus på opprinnelse, og at klippfisken smaker ekstra godt fordi den kommer fra Norge. I tillegg vil vi motivere til innovasjon og opplysning om hvordan man sunt og enkelt kan tilberede «Bacalao Noruego». Og for å vekke interessen hos den yngre garde har vi invitert studenter til delta.

I alt skal 40 dominikanere, fordelt på kategoriene «hjemme-kokker», profesjonelle kokker og studenter kjempe om hvem som lager den beste bacalaoretten. Og Øystein Valanes har planene klare for vinneren.

- Vi håper at vinneren kan bli vår neste klippfiskambassadør, gjerne en ung person som kan fronte klippfisken i ulike medier i tiden fremover.

Valanes har også planene klare for tilreisende norske klippfiskeksportører som skal bivåne arrangementet.
- I forbindelse med konkurransen legger vi opp til å skape møteplasser der de norske eksportørene kan treffe både nye og eksisterende kunder.