Akkurat nå har en treårig saltfisksatsing startet i Spania. Målet er å gi norsk saltfisk en klar identitet, der håndverk og kvalitet er i fokus.
- Vi har startet første steg i markedsføringen av saltfisk i Spania. Denne kampanjen skal skape oppmerksomhet rundt norsk saltfisk hos importører og kjeder. De skal se at vi nå kommer til å satse på saltfisk i Spania. I selve markedet retter vi oss mot de eldre forbrukerne som bor i Nord-Spania – de som virkelig verdsetter tradisjoner, ekte råvarer og kvalitet, sier Bjørn-Erik Stabell, Sjømatrådets utsending til Spania.
Ettertraktet
Han kjenner den spanske forbrukeren godt og vet at målgruppen som Sjømatrådet nå henvender seg til, setter pris på autentiske råvarer av god kvalitet – som saltfisk.
- Saltfisk er ettertraktet for dem, for her har de lange tradisjoner. Norsk saltfisk ble innført til Spania allerede på 1600-tallet, så det var her sjømateventyret mellom Norge og Spania begynte, sier Stabell.
Han mener at denne historien vil være viktig for å gi Norge posisjonen som hjemlandet til den autentiske og tradisjonelle saltfisken som spanjolene elsker.
Stjernekokk med på laget
Bjørn-Erik Stabell forteller at målet er å få spanjolene til å velge norsk når de kjøper saltfisk. I dag er det Island som dominerer markedet.
- Derfor er vi veldig glade for å ha fått i gang et samarbeid med spanjolenes svar på Ingrid Espelid Hovig, tv-kokken og kjendisen Karlos Arguiñano. I tillegg til å være superkjent, kommer han fra regionen som spiser mest saltfisk i Spania. Han er rett mann for målgruppen vår, poengterer Stabell.
Det er i tillegg produsert filmer der sjømatambassadør og kokk, Hung Fai, som selv er fra Bilbao i Nord-Spania, deler sine beste oppskrifter og forteller og forklarer hvorfor norsk saltfisk er kvalitet.
Henter frem kvalitetsverdien
- Han har i tillegg laget en film der han viser steg for steg hvordan du vanner ut en saltfisk. I vår markedsføring prøver vi ikke å gjøre saltfisken moderne eller trendy, men vi henter frem kvalitetsverdien til dette tradisjonelle produktet, sier Kari-Anne Johansen, kategoriansvarlig for markedsføring av konvensjonelle produkter i Sjømatrådet.
Sjømatrådet har også laget reklamefilm som nå sendes på lokale TV-stasjoner i Nord-Spania, og det er også laget spanske oppskriftsvideoer som er tilpasset målgruppen.
Treårig saltfiskplan
Kokkevideoer og TV-reklame er altså bare første ledd i markedsføringen. Neste steg er å markedsføre saltfisk i påsken, når skreiesesongen går mot slutten.
- Deretter skal vi ha en kjempekampanje i 2023. Budsjettet er ikke helt klart ennå, men det blir av de største enkeltinvesteringene vi har gjort på saltfisk, lover Bjørn-Erik Stabell.