Fiskesprell jobber videre med å spre det glade budskap om norsk sjømat til en ny generasjon. Gjennom Fiskesprells nyeste lansering «#kokkesprell», vil barna selv utvikle og tilberede sine sjømatfavoritter. #kokkesprell er en landsdekkende sjømatkonkurranse der barna og unges smak og preferanser blir tatt på alvor.
- Kun få timer etter lanseringen av konkurransen mottok vi påmeldinger fra hele landet. Denne utgaven av konkurransen har fått et nytt og velklingende navn og vi håper at vi med lanseringen av #kokkesprell kan forbedre deltakerantallet fra i vår, sier Matias Hana i Fiskesprell.
Stor interesse
Over 1400 elever fra barne- og ungdomsskoler deltok i oppskriftskonkurransen i vår og det ble levert inn over 50 bidrag. Klassene kunne bare levere én oppskrift, så mange avholdt derfor interne klassekåringer der den beste retten ble sendt inn. I disse kåringene ble ofte både lærere, medelever og foreldre involvert.
- Mange tror fortsatt at barn og unge ikke liker sjømat, men våre erfaringer viser det motsatte. Det ønsker vi å ytterligere bevise gjennom denne konkurransen. Det å la elevene selv utforme og tilberede sine egne sjømatretter ser ut til å aktivere en masse kreativitet blant de unge. Tilbakemeldingene fra forrige runde viser at elevene er glade i sjømat, spesielt når de får lage den selv, sier lederen for Fiskesprell, Kari-Anne Johansen.
Vinner 5000 kroner
I fjor var det 6.trinn ved Tistedal skole og 9.trinn ved Borgheim skole som gikk av med seieren, med rettene «Tacofisk» og «Laksesalat med nudler».
-Konkurransen skal inspirere og engasjere. Vinnerne får en sjekk på 5000 kroner til klassekassa og en sjømatfest. Arrangøren stiller med de ypperste råvarer og en kjent kokk, som sammen med elevene vil tilberede et flott sjømatmåltid som elever, lærere og foreldre kan nyte sammen. Vinnerretten står selvsagt på menyen, forteller Johansen.
I år er Norges Råfisklag en sentral samarbeidspartner til #kokkesprell.
- Fiskerne er opptatt av at barn og unge skal få gode sjømatopplevelser slik at de blir glad i å spise fisk og annen sjømat. Vi tror de unge vet hva de liker og at de har mye å lære oss voksne. Vi er svært spent på hva de finner på, sier markedssjef i Norges Råfisklag Lise Mangseth.
Siste frist for innlevering til konkurransen er 18.mars 2016. Gå inn på kokkesprell.no/fiskesprell.no for å lese mer om konkurranseregler og innlevering av bidrag.
FAKTA
Fiskesprell er et nasjonalt kostholdsprogram og et samarbeid på tvers av sektorer. Siden programmet ble etablert i 2007 er det gjennomført flere kurs og aktiviteter for ansatte i barnehager, SFO, skole og andre målgrupper over hele landet.
Målet er å spre sjømatglede blant barn og unge.
Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Norges sjømatråd og fiskesalgslagene finansierer programmet i fellesskap.
#kokkesprell fått med seg Norges Råfisklag i markedsføringen av årets konkurranse. Som en sentral samarbeidspartner i prosjektet bidrar Råfisklaget sammen med de andre fiskesalgslagene med råvarestøtte til sjømatinnkjøp i skolen, og vil nå også bidra til å skape blest om konkurransen gjennom sine sosiale kanaler.