Japanerne elsker norsk makrell, men aldri tidligere har de fått den fersk. Ikke før i høst. Da ble den første forsendelsen med fersk norsk makrell lansert med brask og bram og stor mediedekning ved sin ankomst til Haneda flyplass i Tokyo. Makrellen fikk til og med sitt eget navn, «Saba nouveau», etter den franske rødvinen «Beaujoulais nouveau», som også lanseres med brask og bram når årets første flasker er klare for salg.
Siden japanerne ikke bare elsker norsk makrell, men også alt som er «Hatsumono», eller «årets første og ferskeste» av mat og drikke, har det tydeligvis vært en god idé å lansere «Saba nouveau». Responsen har vært ellevill. Det samme har prisene, om man ser på det med den japanske importøren Jalux sine øyne. Til neste år vil de sikre seg enda mer fersk norsk makrell, og flere andre importører har planer om å gjøre det samme.
Her ankommer den aller første forsendelsen med fersk norsk makrell til Tokyo
Som et eventyr
Det er Brødrene Sperre i Ålesund som har stått for leveransen av fersk makrell til Japan denne høsten. Ifølge eksportsjef for Asia, Ole Kristoffer Nore, har responsen vært helt enorm.
-Dette har egentlig vært som et lite eventyr. Vi har fått fantastiske tilbakemeldinger både fra importøren og fra sluttkundene. Det gode ryktet om den ferske makrellen har også spredd seg til andre asiatiske land.
Kanskje kan den enorme mediedekningen ta noe av æren for det. Bare i dagene etter lanseringen den 24. september fikk «Saba nouveau» hundrevis av oppslag i japanske medier, deriblant flere TV-kanaler. Det, ifølge sjømatutsending i Japan, Johan Kvalheim. I regi av Sjømatrådet bistod han i arbeidet med lanseringsprosjektet.
-Medieinteressen var formidabel, og det har medført en sterk verdiskapning, ikke bare for fersk, men for all norsk makrell.
-Etter lanseringen ble jeg kontaktet av journalister og matbloggere som ville ha mer informasjon om den ferske makrellen, og vite hvor den var å få kjøpt. En av matbloggerne for eksempel, ble helt i ekstase da hun fikk seg en smakebit. Hun beskrev smaken som «så god at hun holdt på å dåne».
Rent objektivt mener Kvalheim likevel at fryst makrell holder høy kvalitet og smaker vel så godt som den ferske. Men, det som er ferskt, unikt og har tidsbegrenset tilgjengelighet blir ofte mer eksklusivt og attraktivt. Dermed kan det selges for en høyere pris. Så også med «Saba nouveau». I japanske butikker gikk den ferske for fire ganger så mye som den fryste. Vanlig pris på to fryste makrellfileter på til sammen ca. 100 gram koster rundt 24 kroner. Prisen for to tilsvarende fileter med «Saba nouveau» ble solgt for om lag 92 kroner.
-Prisen var ikke det vi tenkte mest på nå dette første året, men jeg kan røpe såpass at også vi fikk mye bedre betalt for den ferske enn det vi normalt sett gjør for den fryste, sier eksportsjefen i Brødrene Sperre.
Kamp om makrellen
«Saba nouveau» -prosjektet var i første omgang et prøveprosjekt for å teste responsen i det japanske markedet. Fisken ble solgt i enkelte utvalgte supermarkeder, i tillegg til at den sto på menyen til de som reiste på business class med Japan Airlines. Importøren Jalux hadde planer om en leveranse på 15 tonn.
- I stedet ble det 18 tonn, men det kunne ha blitt mye mer om det ikke hadde vært for uvær og dårlig fiske, forteller Ole Kristoffer Nore.
For makrellen ble bokstavelig talt revet bort i butikkene på null komma niks, og det var bare noen få forunt å få seg en smakebit. Til neste høst vil japanerne ha mer. Ikke bare ønsker Jalux å importere minst 100 tonn, i tillegg vil flere andre importører og aktører fra japansk dagligvare- og restaurantbransje gjerne være med på suksessen. De må i så fall finne sitt eget merkevarenavn på den ferske makrellen, for Jalux har fått enerett på navnet «Saba nouveau».
Den ferske makrellen fikk fort bein å gå på, og ble raskt revet bort i fiskediskene i Japan
Brødrene Sperre mener de skal klare å levere til alle som ønsker det. De er allerede i gang med forberedelsene, slik at de kan levere store mengder når høstmakrellen atter en gang stimer innover fjordene mellom august og november neste år.
- Vi er i gang med å utvide mottaket på Vikomar i Romsdal. Samtidig gjør vi noen forbedringer i forhold til logistikken. Når man gjør noe for første gang, så blir det alltid litt prøving og feiling. Tid er veldig viktig for å opprettholde kvaliteten på fersk makrell, og vi har for eksempel lært at vi må bli flinkere og raskere på levering og pakking nær flyplassen, sier Nore.