- Vi opplever at det går veldig bra og prosjektlederne våre har hatt mye å si for den positive utviklingen vi ser.
Når man vil etablere seg i et nytt marked er det viktig at man har en person på bakken som tar dialogen og får innsikten og kontaktene for å forenkle prosesser. Det forteller landansvarlig for nye marked i Sjømatrådet, Ingelill Jacobsen.
Yogi Shergill og Trond Kostveit er ansatt i Sjømatrådet som prosjektledere for henholdsvis India og Sentral- og Vest-Afrika i en toårsperiode, og har i løpet av dette første året gjennomført en rekke aktiviteter rettet mot både myndigheter, importører og konsumenter i markedene.
Største næringslivsdelegasjon fra Norge til Nigeria noensinne
Arrangementet, som fikk mye medieoppmerksomhet både på TV, radio og nasjonale aviser i Nigeria, var ifølge Norges ambassadør i Nigeria, Jens-Petter Kjemprud, den største norske næringslivsdelegasjonen til landet noensinne.I slutten av mars arrangerte Sjømatrådet et sjømatseminar for norske eksportører og nigerianske importører i Lagos, i forbindelse med at statssekretær Ronny Berg (Frp) besøkte landet.
- Responsen fra eksportørene som var med på turen har vært veldig god, og vi vurderer nå å gjøre dette til et årlig arrangement, forteller prosjektleder for Sentral- og Vest-Afrika, Trond Kostveit.
- I tillegg kommer jeg til å jobbe videre med de andre landene Norge i dag eksporterer sjømat til, slik som Angola, Ghana, DRC og Kongo, samt besøke nye marked i regionen som vi anser å ha potensiale for norsk sjømat, forteller Kostveit.
Stort potensiale for norsk torsk og laks i India
I India sto norsk laks og torsk med indiske krydder på menyen da Sjømatrådet inviterte til sjømatmiddag i Goa og Kolata forrige helg.
- Vi inviterte til to middager hvor vi ønsket å vise frem det beste av norsk sjømat til et publikum bestående av hotelleiere, restauranter og mesterkokker i India. Arrangementene ble en stor suksess, med over 200 gjester fordelt på to arrangement, ett i Goa og ett i millionbyen Kolkata, forteller Ingelill Jacobsen.
Sjømaten fra Norge, i hovedsak laks og torsk, ble flydd inn spesielt for arrangementene og tilberedt med en indisk vri av mesterkokk Sabyasachi Gorai.
- Det som blir servert i India er stort sett fryst sjømat, så at vi fikk flydd inn fersk fisk var helt nytt for mange. De fleste hadde aldri smakt så fersk vare og mange kontaktet importøren allerede neste dag for å diskutere mulige leveranser, forteller Sjømatrådets prosjektleder i India, Yogi Shergill.
India er identifisert som et fokusmarked for norsk sjømat, og gjennom prosjektet arbeides det med å tilrettelegge for at norske eksportører skal kunne øke eksporten til det folkerike landet.
- Analyser gjort av Sjømatrådet viser at det finnes mellom 20 og 30 millioner potensielle kunder for norsk sjømat i India. Utfordringen er å bygge kjennskap til norsk sjømat blant denne gruppen, og å få de til å begynne å spise den hjemme. Dette er langsiktig arbeid, men lykkes vi og de spiser ett kilo i året, så snakker vi om store volumer, mener Shergill.
Sammen vinner vi nye marked for norsk sjømat
Hovedmålet med disse prosjektene er å øke konkurransekraften til sjømatnæringen ved å ta fellesinvesteringer og redusere risiko for enkeltaktører og norsk sjømat i sin helhet.
- Vi skal være en døråpner for næringa gjennom det arbeidet vi gjør, sier Ingelill Jacobsen.
- I Nigeria har Trond Kostveit sammen med ambassaden fått til en god dialog med lokale tollmyndigheter og sentralbanken om å bedre markedsadgangen for norsk fisk. Det er arbeid som ikke ville vært enkelt å få i gang for enkeltaktører i næringa, sier Jacobsen.
Sjømatrådet jobber også med andre nye marked, blant annet torsk til Kina, og norsk sjømat til Iran.
- I Kina begynner vi å få god vind i seilene, mye takket være det arbeidet Sjømatrådets utsending Sigmund Bjørgo gjør. Når det gjelder Iran har vi siden delegasjonsreisen dit i oktober 2016 fulgt opp tett og har vært svært delaktig i at iranske veterinærmyndigheter nå besøker Norge og Mattilsynet, sier Jacobsen.