Norges sjømatråds nye artsstrategier og markedsplaner er endelig klare, og setter tydelig retning i markedsarbeidet for norsk sjømat de neste fem årene. Planene er utarbeidet i tett samarbeid med de fem markedsgruppene i Sjømatrådet.

Norges sjømatråds nye artsstrategier og markedsplaner er endelig klare, og setter tydelig retning i markedsarbeidet for norsk sjømat de neste fem årene. Planene er utarbeidet i tett samarbeid med de fem markedsgruppene i Sjømatrådet.

Forankret i sjømatnæringen

De nye artsstrategiene med tilhørende markedsplaner gjelder fra 2025-2030, og vil iverksettes fra januar 2025. Artsstrategiene inneholder strategier for kategoriene laks og ørret, hvitfisk, konvensjonelle produkter, pelagiske arter og skalldyr.

Tidligere har artsstrategiene vært mulig å beskrive som rullerende, i den forstand at de har vært gjennom årlige revisjoner. Med den nye femårs-perioden vil både mål, strategisk retning og markedsprioriteringer være mer langsiktig. Dette gir oss dermed et bedre grunnlag for å løfte blikket og sette enda tydeligere mål og ambisjoner på arbeidet framover. Innholdet i artsstrategiene er forankret med sjømatnæringen, gjennom et godt og tett strategiarbeid i markedsgruppene.

– Vi er svært fornøyde med å endelig kunne presentere resultatet av et omfattende og produktivt strategiarbeid, hvor representanter på tvers av sjømatnæringen har bidratt inn for å sette tydelig retning og mål for Sjømatrådets markedsarbeid de neste fem årene, sier Børge Grønbech, Sjømatrådets direktør for globale operasjoner.

Gir retning for perioden fram mot 2030

Sentralt for arbeidet har det å ta hensyn til endringene i omgivelsene vært.

– Det har vært et viktig premiss for arbeidet å imøtekomme de store skiftene næringen står midt i nå. Kvotereduksjoner på villfisksiden er et slikt eksempel, og dette har vært med oss hele veien som et sentralt premiss i utarbeidelsen av nytt rammeverk, forklarer Grønbech.

De nye artsstrategiene og markedsplanene blir rettesnoren for prioriteringene framover, og tydeliggjør blant annet hvilke markeder som skal prioriteres, hvilke markedsmål det skal jobbes mot og hvordan markedsarbeidet i det enkelte marked skal innrettes.

– Vi er overbeviste om at bredden i de nye artsstrategiene vil være avgjørende for å suksess de neste fem årene. Med overordnede mål som setter premisset, og helt konkrete målsettinger oppsummert i volum og verdier i markedet, treffer vi på både langsiktighet, en felles retning og målbare aktiviteter. Ikke minst vil det gi oss forutsigbarhet i markedsarbeidet, sier Bjørn-Erik Stabell, fagansvarlig for strategi og bærekraft i Sjømatrådet.

Overordnet retning og konkrete mål i hvert marked

Artsstrategiene gir både overordnet og langsiktig retning for hvordan vi skal jobbe med posisjonering og markedsaktiviteter – i tillegg til helt konkrete mål. På den måten sikrer vi en bred og overordnet forankring av aktivitetene våre, samtidig som vi har klare målsettinger som det er enkelt å se resultater av. Med en femårs-strategi er det også enklere å jobbe langsiktig, og justere prioriteringer og aktiviteter når det er behov for det.

– Dette blir grunnlaget for hvordan vi skal jobbe tett sammen med næringen i strategiperioden, for å øke verdien av og realisere potensialet til norske sjømatprodukter. Prosessen generelt, og for oss i hvitfiskgruppa spesielt, er dette virkelig resultatet av et lagarbeid og bred anvendelse av innsikt, godt samarbeid og innsats fra både næringen og Norges sjømatråd, sier Frode Mikkelsen, Lerøys direktør for VAP og leder for Sjømatrådets markedsgruppe hvitfisk.

Markedsplaner er tilgjengelige bak pålogging her.

Artsstrategiene for 2025–2030 er tilgjengelige bak pålogging her.