Gjennom et pilotprosjekt denne sommeren skal Sjømatrådet teste nye måter å markedsføre og kommunisere rundt bærekraftig sjømat fra Norge i Storbritannia.

- Målet er å fremme den viktige rollen som økt sjømatkonsum spiller i fremtidens kosthold og å vise hvor godt norsk sjømat treffer på bærekraft. Samtidig vil vi utforske innovative PR- og markedsføringskonsepter som vi kan ta med oss i andre markedsaktiviteter, sier Anette Grøttland Zimowski, Head of International Communications and PR i Norges sjømatråd.

I disse dager legges det konkrete planer for aktivitetene, og Sjømatrådet inviterer nå norske næringsaktører til å bidra direkte inn i prosjektet.

- Vi legger opp til en rekke ulike aktiviteter over en periode på fire uker i juni, og her vil det være mange muligheter for sjømatnæringen å involvere seg. Det kan de enten gjøre gjennom synlighet for egne produkter eller ved å bidra til å styrke den norske bærekrafthistorien. Selv om Sjømatrådets markedsarbeid i Storbritannia fokuserer på hvitfisk, ønsker vi også å fremme bredden av norske sjømatprodukter, understreker Anette Grøttland Zimowski.

Tester nye måter å drive markedsarbeid på

I pilotprosjektet ønsker Sjømatrådet å teste nye måter å løfte bærekraftkommunikasjonen og samtidig posisjonere Norge som ansvarlig sjømatnasjon. Etter diskusjoner med markedsgruppen for hvitfisk falt valget på Storbritannia. Her har det lenge vært et ønske om å styrke kommunikasjonen rundt den norske forvaltningsmodellen.

- I stedet for ordinær reklame for norsk sjømat ønsker vi å løfte frem budskapet om bærekraft på nye måter. Det skal vi blant annet gjøre ved å se på hvilken rolle sjømat spiller i verdens matsystemer og hvor mye god, sunn og bærekraftig mat som kommer fra havet. I prosjektet skal vi selvsagt sikre en klokkeklar link til hvorfor de norske råvarene er bærekraftige, sier Zimowski.

Ønsker du mer informasjon om prosjektet eller høre hvordan din bedrift kan delta eller bidra, ta kontakt med sjømatutsending i Storbritannia, Hans Frode Kiellad Asmyhr (hfa@seafood.no) eller prosjektleder Anette Grøttland Zimowski (agz@seafood.no).

Mer informasjon om selve prosjektet vil komme i neste nyhetsbrev.