Festivalen så dagens lys i 2013, og har vokst frem som en viktig festival og et godt utstillingsvindu for norsk torsk, tørrfisk og klippfisk.
- Festivalen er en viktig arena i Italia for å rekruttere nye forbrukere og aktualisere tørrfisk. Barbera Fish Festival er en spesiell festival siden den kombinerer norsk tørrfisk og klippfisk med italiensk Barbera d’Asti rødvin, noe som tiltrekker mange journalister, sier Trym Eidem Gundersen, Sjømatrådets fiskeriutsending i Italia.
Lofoten Seafood var tilstede under festivalen. Der solgte de tørrfisk og andre torskeprodukter.
- Festivaler gir oss muligheten til å nå sluttbrukerne av tørrfisken direkte, både gjennom smaksprøver og opplæring av hvordan man tilbereder produktet, sier Katharina Mosseng i Lofoten Seafood.
Serverte norske råvarer
Gjennom hele helgen ble det servert retter av norsk tørrfisk, klippfisk og saltfisk til lokalbefolkningen og tilreisende i Agliano. Fredag 13. oktober ble det holdt pressetreff der den norske stjernekokken Sven Erik Renaa og den italienske Michelin-kokken Paolo Barrale møttes til en kulinarisk workshop med tørrfisk- og klippfisk som hovedingredienser. Med seg hadde Renaa hele sitt team fra Michelin-restauranten Renaa i Stavanger. Renaa vant Beste Fisk i Bocuse d’Or i Lyon i 2007 og OL med det norske kokkelandslaget i 2008, mens Paolo Barrale er president i den italienske kokke-assosiasjonen CHIC.
- Det er viktig med ambassadører som fremmer sjømaten, og ved bruk av stjernekokker får den en ekstra anerkjennelse, sier Mosseng.
-I tillegg til å bygge bro mellom norske og italienske toppkokker, i en region som vi mener har et stort potensial for økt tørrfiskkonsum, fikk de norske produktene stor oppmerksomhet på festivalen, avslutter Gundersen.