Fortsatt selges en liten andel tørrfisk i dagligvarehandelen i Italia. Kun 39 prosent kjøper tørrfisk i super- eller hypermarkeder, mens 73 prosent kjøper den i tradisjonelle kanaler som fiskebutikker, fiskebiler og fiskemarkeder (kilde SCI).
I november har Sjømatrådet en kampanje på tørrfisk i COOP, som er den største dagligvarekjeden i Italia:
Dagligvarekjede |
Region |
Antall butikker |
Demo |
COOP Nord Ovest |
Lombardia, Liguria, Piemonte |
110 med kampanjemateriell i november |
15-20 utvalgte butikker i 2 helger. Ca 80 dager. |
COOP Alleanza 3.0 |
Triveneto |
140 med kampanjemateriell i november |
15-20 utvalgte butikker i 2 helger. Ca 80 dager. |
Tørrfiskfestivaler
Tørrfiskfestivaler er en viktig arena for å fremme kjennskap og preferanse for tørrfisk. Sjømatrådet har i år hatt fokus på to tørrfiskfestivaler. Sandrigo-festivalen avholdes i nærheten av Vicenza og hadde 30 års-jubileum i år. Mange "tørrfiskbrorskap" fra Italia, en stor delegasjon fra næringen i Norge, Lofotrådet, Nordland Fylkeskommune, samt den nye norske ambassadøren i Roma, Margit Tveiten, deltok på festivalen. Under festivalen ble det solgt 40.000 retter Baccalá alla Vicentina. Retten ble nylig kåret til en av fem offisielle nasjonalretter i Italia. Festivalen har også som de første i Italia lyktes med å få en matrett på et frimerke.
Den norske ambassadøren i Roma, Margit F. Tveiten, holder tale, og fylkesrådsleder Tomas Norvoll blir slått til tørrfisk-ridder
Den andre tørrfiskfestivalen som Sjømatrådet har frontet er Barbera Fish Festival, som i år hadde stor økning i oppslutningen. En av Norges fremste kokker, Sven-Erik Renaa, lagde tørrfiskretter for et stort pressekorps sammen med den italienske stjernekokken, Paolo Barrale. Barrale var tørrfiskambassadør i 2015 og er kjøkkensjef på ristorante Marenna. Resutauranten ligger i nærheten av Napoli, og har én Michelin-stjerne. Renaa vant beste fiskerett i Bocuse d’Or 2007 og var kaptein på kokkelandslaget som vant OL i 2008. Nå er han kjøkkensjef på Re-NAA, en restaurant med én Michelin-stjerne. Det å koble tørrfisk med en rødvin fra Barbera d’Asti skapte også i år mye PR. Les mer om festivalen her.
Åpning av Barbera Fish Festival 2017
Opinionsledere og trendsettere for mat
Kjøkkensjefene på de beste restaurantene er opinionsledere og trendsettere i befolkningen. Disse vies stor plass i media og er en viktig årsak til at vi hvert år utnevner en tørrfiskambassadør. Vi har i år valgt en ny juryformann for «Årets Tørrfiskambassadør» i Italia, etter den tidligere jurylederens, Davide Oltolini, tragiske bortgang i fjor. Valget falt på matjournalisten, Federico Quaranta, som er kjent fra radio og TV i Italia. Han har allerede hatt med tørrfisk i sine programmer.
Vi har også i år stilet mot kjøkkensjefer på de beste restaurantene i Italia. Ut i fra gitte kriterier har vi i år landet på den populære kokken Moreno Cedroni (http://www.morenocedroni.it/profilo/). Cedroni har jobbet mye med tørrfisk, og er kjøkkensjef på Ristorante Madonnina del Pescatore i den viktige tørrfiskbyen Ancona. Vi håper på å få svært mye PR ved utnevnelsen av Cedroni på arrangementene i Milano og i Ancona. Datoer er fortsatt ikke fastsatt, men vil finne sted i januar og/eller i februar.
Ny juryformann, Federico Quaranta og ny tørrfiskambassadør, Moreno Cedroni.
Som opinionsledere er kokkene en viktig målgruppe for tørrfisken. Vi har derfor et tett samarbeid med kokkeassosiasjonen CHIC (Charming Italian Chefs), hvor toppkokker i hele Italia er medlemmer. Forrige CHIC-event gikk av stabelen 27. november hos presidenten i CHIC, Paolo Barrale. På dette arrangementet lager stjernekokker kreative retter basert på et utvalg ingredienser.
Katharina Mosseng i Lofoten Seafood og medarbeidere, og fiskeriutsending Trym E. Gundersen på CHIC-eventet 27. november 2018.
Sjømatrådet var også representert på Stili e Sapori 25. til 27. november med stand, sammen med den italienske tørrfiskaktøren Paro.