Sjømattanker, Sjømatrådets blogg

RSS

Kategorier

Publiseringsdato

Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

juni, 2015

mai, 2015

april, 2015

mars, 2015

januar, 2015

desember, 2014

oktober, 2014

juni, 2014

mai, 2014

mars, 2014

Hvordan vinne det britiske markedet?

Britene spiser mye panerte hvitfiskprodukter. Likevel vil trolig veksten i det britiske sjømatmarkedet komme innen konsumklare produkter som fersk eller tint torskefilet. Tre tydelige tendenser antyder dette.
Eksport, Markedsføring, Storbritannia, Markedsadgang, Om Norges sjømatråd, Torsk, Omdømme
"Fish & Chips"

Utstyrer oss for å se fremtiden

For oss i Sjømatrådet er det viktig å kjenne forbrukerne. En av de sentrale virksomhetsområdene våre er produksjon og formidling av informasjon om markeder og forbrukere. Og her sitter vi på gull. Men formidlingen av gullet er viktig. Ingen blir rikere av det dersom vi ikke deler. Folk må forstå hva vi snakker om. Dette er noe jeg jobber mye med i min hverdag: Å gjøre data tilgjengelig og forståelig for sjømatnæringa, bransjeorganisasjoner og myndigheter.
Markedsinnsikt, Beredskap, Om Norges sjømatråd
Analysearbeid

Norge: Solskjær og laksens fødeland

«Very clean», sa drosjesjåføren om Norge. Han hadde like før klinket til med en lang monolog om verdens mest kjente nordmann: Ole Gunnar Solskjær. Sjåføren kunne beskrive scoringskongens avgjørende mål i Champions League-finalen i 1999 i detalj. Nå briljerte taxi-onkel, det heter nemlig det i Singapore, med imponerende kunnskap om fjell, fjord og Norwegian salmon. Reklamen for norsk laks i utlandet må ha virket, for sjåføren var sikker på at laksen som kommer fra Norge er verdens beste. Da jeg fortalte at jeg var sendt til Asia for å markedsføre norsk laks, ble han så ivrig at han nesten kjørte oss ut i Singapore River.
Eksport, Indonesia, Markedsinnsikt, Omdømme
Illustrasjon, Taxitur. I taxien prates det om laks.

Sjømatnæringa – ei global framtidsnæring

Når en skal si noe om framtida, er det ofte nyttig å se på den nære forhistoria og trekke lærdom av den: Hva har skjedd og hvor sannsynlig er det at denne utviklinga vil fortsette?
Markedsføring, Beredskap
Illustrasjon, nyutdannet elev med mange dipomer får mange jobbtilbud.

februar, 2014

Ta kontakt eller få en oversikt over mine kollegaer i Sjømatrådet

Trude Bessesen

Senior kommunikasjonsrådgiver

    Trude Bessesen
    Norges sjømatråd