Norge
Det norske sjømatmarkedet
I 2022 lå det norske sjømatkonsumet på 23 kg per innbygger, det er en nedgang på 3% sammenlignet med tidligere år. Til tross for denne trenden er sjømat en essensiell del av norske kostholdsvaner, spesielt for aldersgruppen 50+, som har en betydelig posisjon som "storbrukere" av sjømat. Imidlertid har nedgangen i totalt konsum blant yngre demografier siden 2013 skapt bekymring, selv om laks fortsetter å være populært blant aldersgruppen under 30 år. Videre har man opplevd en betydelig økning i prisene på sjømatprodukter, spesielt i kategorien fersk sjømat. Blant annet har gjennomsnittsprisen for fersk laksefilet økt med 42% sammenlignet med 2019.
Sjømatmarkedet i Norge viser forskjellige dynamikker. Bearbeidede fiskeprodukter som fiskekaker, panert fisk og gratenger har fått økt oppmerksomhet på grunn av lavere prisvekst sammenlignet med rå fisk. Detaljhandelstrender viser også endringer i markedsandelene, der lavprismarkedene betydelig styrker sin posisjon, noe som indikerer en dreining mot kostnadseffektive kjøpemønstre blant forbrukerne. Selv om dagligvarebutikker har en betydelig markedsandel og utgjorde 46% av sjømatomsetningen i 2022, har nettbutikksektoren, ledet av Oda, opplevd en oppgang i virksomheten med salg på 2,7 milliarder NOK i Norge i 2022. Dette stadig skiftende landskapet innen det norske sjømatmarkedet presenterer både utfordringer og muligheter for leverandører og forhandlere, og krever at de tilpasser seg endrede forbrukerpreferanser.
Konferanser og seminar
Konferanser og seminarer
Konferanser og seminarer
Sjømatrådet inviterer til en frisk start på 2025 med vår årskonferanse: Sjømatnasjonen Norge 2025.
Statistikk
Markedsføring
- Godfisk er Sjømatrådets merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge.
- Sjømatrådets nettsider for norske forbrukere
- Sjømatrådet utvikler hvert år markedsmateriell for relevante norske arter til bruk i en rekke markeder
- Bedriftsinitiativ er Sjømatrådets samfinansieringsordning for felles markedsføring av prosjekter initiert av eksportører og produsenter.