Nyhetssaker
Se alle nyheterSunnhet og smak: Det viktigste for franskmenn når de skal spise sjømat

Suksess på SENA 2025: Vellykket sjømatmesse i Boston

Her er de ferske markedsgruppelederne

Bjørn-Erik tar over som ny sjømatutsending til UK

Dette er Sjømatrådets aktiviteter på Barcelona-messen

Utvikling og endringer for sjømat: UK Seafood Summit 2025

Christian Chramer
Administrerende direktør
Christian Chramer (f. 1973) er utdannet i Forsvaret med befalsskole og Krigsskolen samt en master i ledelse og organisasjon fra UiT Norges arktiske universitet. Han har til sammen 13 års tjeneste i Hæren i ulike stillinger i Norge og Afghanistan og var i perioden 2007-2015 ansatt som kommunikasjonsdirektør og fiskeriutsending i Sørøst-Asia for Norges sjømatråd.
Chramer kom tilbake til Sjømatrådet i 2022 fra NHO. Der har han siden 2015 hatt ulike stilinger og blant annet vært regiondirektør, kommunikasjonsdirektør og direktør for kommunikasjon, samfunn og regioner.
Pressekontakter
Se alle ansatteMartin Skaug
Direktør, kommunikasjon
Dag Sørli
+47 970 16 311
Trude Bessesen
+47 901 83 790
Kronikker
Se alle våre kronikkerStive skreipriser: Er tyskerne villige til å punge ut?
Hvert år er skreiens ankomst en aldri så liten begivenhet i Tyskland – et av våre viktigste skreimarkeder. Tyskerne er glad i gourmetprodukter, og spesielt sesongvarer som asparges og skrei.Sjømatutsending, Tyskland
Slik hjelper vi deg å holde nyttårsforsettene
Mange brukte starten på nyåret til å forhandle om nyttårsforsett med oss selv og andre. Og som alltid sto ønsket om å spise sunnere høyt. Og det sto ikke på lysten – en måling utført av InFact i januar viste at hele 7 av 10 nordmenn ønsker å putte i seg mer mat fra havet.Direktør, markedsføring
Trump-effekten: Kinesisk sjømatnæring holder pusten
I kjølvannet av president Donald Trumps innsettelse holder vi fremdeles pusten her i Kina. Det eneste som virker å være sikkert er at det vil komme mer, men hvor og hva som kommer er det store spørsmålet.Sjømatutsending, Kina
Norsk torsk i stormens øye - nå må hele næringen stå sammen
Norge står foran en krevende periode i torskemarkedet. Kvotereduksjonen som påvirker de neste årene, flytter oss fra markedsleder til markedsutfordrer. Vi risikerer å miste terreng i markedene som norsk torsk har dominert i flere tiår.Fagansvarlig for strategi og bærekraft