Sammen med den mexicanske mesterkokken Enrique Olvera kokkelerte hun taco med det beste av norsk sjømat foran over 250 prominente gjester fra norsk og mexicansk næringsliv under mottakelsen på Den Norske Ambassaden i Mexico. Arrangementet var en del av Statsministerens besøk i den mexicanske hovedstaden der bærekraftig havøkonomi er ett av hovedtemaene.
Sjømat sto høyt på programmet og administrerende direktør i Sjømatrådet Renate Larsen benyttet anledningen til å fortelle om klippfisktradisjoner i Mexico samt viktigheten av bærekraftig sjømatproduksjon for å møte verdens økende matbehov.
- Norge er et foregangsland når det kommer til bærekraftig forvaltning av fiskeriressurser, akvakultur og teknologiutvikling. At vi er verdensledende på disse områdene er et stort fortrinn når vi skal markedsføre norsk sjømat rundt om i verden, sier Larsen.
Samarbeid om den blå økonomien
Tidligere på dagen møtte Solberg den mexicanske presidenten Peña Nieto som har takket ja til å delta i Solbergs høynivåpanel for å bygge bærekraftige hav økonomier.
- Jeg er svært glad for at Mexico og Norge står sammen i denne felles utfordringen med å beskytte og forvalte våre hav på en bærekraftig måte, sa Statsministeren i sin tale under mottagelsen.
Sjømat inn i fredagstacoen
Statsminister Erna Solberg fikk et lynkurs av den verdenskjente kokken Enrique Olvera i hvordan norsk sjømat og mexicansk taco passer perfekt sammen. Solberg fikk lage taco med norsk laks, klippfisk og torsk, og fortalte at hun tar med seg inspirasjon til fredagstacoen hjem til Norge.
- Dette var veldig godt. Jeg tror jeg også må prøve å marinere laksen i rødbetjuice når jeg kommer hjem, sa Solberg under seansen.
Enrique Olvera er et svært kjent navn på kokkehimmelen, og har flere restauranter i Mexico og USA, blant annet El Pujol i Mexico City som er rangert blant de 20 beste restaurantene i verden. Han har i tillegg skrevet en rekke bøker om mexicansk matkultur.
Mexicanske klippfisktradisjoner
Norsk klippfisk har vært eksportert til det mexicanske markedet i lang tid. Eksportstatistikken går tilbake til 40-tallet, men det er grunn til å tro at eksporten har foregått i lang tid før det. I 2017 ble det eksportert sjømat for 133 millioner kroner til Mexico, en økning på 35 prosent mot året før.
Sjømatrådet har Mexico som ett av sine satsningsområder under sin strategi for nye marked, og jobber med å utvide sesongen for klippfisk utover jul og påske, som er da flest mexicanere spiser klippfisk.
- Vi jobber aktivt med butikkampanjer her i Mexico og har lansert vårt globale markedsføringskonsept i flere av de store matvarekjedene. Klippfisk er et kjent og kjært produkt for mexicanerne, men vi ser også stort potensiale for andre arter som laks, makrell, skalldyr og fersk torsk, sier Sjømatrådets prosjektleder for nye marked Ingelill Jacobsen.