I rekordfart har pandemien påvirket hvordan folk handler maten sin, og netthandelen vil vokse raskt de neste årene.

- Vi ser at netthandel har blitt populært under pandemien, også med tanke på å kjøpe mat, som fisk og skalldyr. Dette er en trend som bare vil øke, ettersom dagligvarebransjen rundt om i hele verden har møtt kundene sine på nye og effektive måter, sier forbrukeranalytiker i Norges sjømatråd, Lars Moksness.

Han forteller at det blant annet er snakk om superrask levering der kundene får levert maten de bestiller via nett i løpet av 10-15 minutter.

- Dette er en service som brer seg i urbane strøk. Da restaurantene måtte stenge ned under koronapandemien, valgte mange av dem å selge såkalte «meal kits». Dette er levering av restaurantmat som folk kunne lage hjemme – i tillegg til vanlig hjemlevering, sier Moksness.

Dette er bare begynnelsen

Ifølge Lars Moksness er de populære innovasjonene i dagligvarehandelen og restaurantene bare begynnelsen. Sammen med sine kollegaer har han nå skrevet trendrapporten «Top seafood trends 2022».

Den tar blant annet for seg folks endrede kjøpsvaner under pandemien. I rapporten kommer det frem at e-handelen gir nye muligheter for å nå dagligvarekunder digitalt og at vi nå er i startgropen til helt nye handlevaner.

- Spesielt Asia er langt fremme. Der har nye handelsmuligheter via nett blitt etablert raskt. I rapporten beskriver vi de viktigste nye netthandelsmetodene som ha dukket opp, sier Moksness.

For å gi et eksempel forteller han at det i fremtiden vil være mulig å bestille mat og dagligvarer via Google Home og Siri, med lynrask levering på døren.

- Inntil videre er nok slik “voice commerce” bedre egnet for enkle kjøp. I tillegg vil det bli mer vanlig å bestille matvarer via mobilen, sier han.

Stadig flere vil handle mat via nett

Netthandelen økte i 2020, og da spesielt i kategoriene mat og personlig pleie. De økte med 44,8 prosent sammenlignet med nivået før pandemien, ifølge Visual Capitalist.

- Til tross for at vi har fått økt netthandel, er det fortsatt supermarkeder og dagligvarebutikker som har den største andelen av det globale salget innen dagligvarer, men folk har blitt nysgjerrige. Vi forventer at stadig flere vil handle sjømat og dagligvarer via nett i fremtiden, sier Moksness.

Han mener at leveringstjenester kan gi nye muligheter for spesielt lokale matbutikker og fiskehandlere, gitt at kostnadene er overkommelige. Med rask levering av ferske varer vil lokalt næringsliv kunne få en økt etterspørsel.

Lars Moksness poengterer at det i dag ikke er alle varesegmenter innen netthandel som opprettholder veksten slik vi så tidlig i pandemien.

- Det er likevel tegn på at utviklingen vil følge prognosene fra før pandeminivå. Enkelte sektorer, som for eksempel restaurant- og dagligvaresegmentet, følger likevel en sterk og positiv trend, understreker Sjømatrådets forbrukeranalytiker


Viktig kunnskap til sjømatbransjen

Moksness håper spesielt at sjømatbransjen finner nytte i den nye trendrapporten som nå ligger tilgjengelig på Sjømatrådets nettside seafood.no.

- I rapporten gjør vi et dypdykk i utviklingen som skjer innen de nye salgskanalene, noe som igjen fører til store muligheter for handel av sjømat på nett. Vi ser også på hvilke muligheter som åpner seg. Det som er sikkert, er at pandemien har fremskyndet og utvidet netthandelen, selv om det er ting som tyder på at den eksplosive veksten er i ferd med å bli normalisert, sier Lars Moksness.

Utviklingen har skjedd raskere enn tidligere antatt, og nå skjer ting veldig fort.

- For å henge med og være oppdatert er det spesielt viktig å få med seg hva som skjer i Asia, for det er de som viser vei. Utviklingen skjer også raskt i Europa. I storbyene gjøres det mye, spesielt med tanke på ekstremt rask levering, avslutter Lars Moksness.