Nyttårsfeiringen var knapt over før Godfisk var i gang med årets første kampanje. Det er ikke tilfeldig, for de første månedene av 2024 inneholder en rekke markedsaktiviteter.
- For mange er det viktig å få en god start på året. Det er derfor ikke tilfeldig at januar er den måneden i året hvor det selges desidert mest sjømat i Norge. Når helse og sunnhet blir ekstra viktig i hverdagen, griper flere nordmenn til sunne og bærekraftige matvalg, som fisk og skalldyr.
I årets første måneder er fisk og skalldyr i tillegg i sesong, noe som gjør at dagligvarehandelen fokuserer ekstra på sjømat, sier Manager Norge i Norges sjømatråd, Agnete Bell.
Kampanjestart i uke 1
- I januar kommer vi til å lansere en rekke spennende markedsaktiviteter med Godfisk som avsender. Målet er å få folk til å velge fisk oftere til middag og ta turen innom godfisk.no for inspirasjon til neste middag, sier hun.
Den første kampanjen ble rullet ut i uke 1. Det starter med laks og sashimi, og torsk følger på i ukene etter.
Warholm viser sine beste oppskriftstips
- I januar og februar skal vår sjømatambassadør Karsten Warholm vise sine beste oppskriftstips fra godfisk.no. Det skjer i ulike matfilmer som tar for seg laks og torsk. Kampanjen er den største vi har i løpet av hele året og inneholder visninger via boards, TV-kampanje, online video som YouTube, nettannonsering, TikTok, Snapchat, Instagram og Facebook.
Ved hjelp av enkle, inspirerende og gode oppskrifter fra godfisk.no formidler Warholm hvor kjapt og enkelt det er å lage fisk til middag.
- Han skal rett og slett vise deg hvordan du kan ta bedre matvalg i hverdagen. Det behøver ikke ta lang tid å lage noen sunne og raske fiskeretter ved hjelp av alle de gode oppskriftene på godfisk.no, sier Bell.
Nereng løfter frem rekene
I tillegg til laks og torsk, skal også reker løftes frem i inngangen av 2024. Det skjer i samarbeid med ernæringsrådgiver og influenser Emilie Nereng, som viser sine beste tips med ferske reker.
Sjekk ut oppskriften på Emilies rekecocktail her.
- Her vil vi løfte frem ferske reker, som jo smaker ekstra godt om vinteren. Vi vil også ha fokus på fryste, pillede reker som har gjort sitt inntog i norsk dagligvarehandel, og som er en kjapp og god løsning hvis du ikke har tid til å rense reker. Kampanjen vil være synlig i VG, Aftenposten og i sosiale medier. Jeg kan love at Emilie Voe Nereng kommer til å dele noen skikkelige fristende rekeklassikere som har som formål å få fart på rekesalget, sier en engasjert Agnete Bell.
Godfisk samarbeidet med Nereng også i 2023, noe som førte til svært gode resultater. Derfor ble det naturlig å forlenge samarbeidet med den dyktige influenseren også i 2024.
Skreien inntar scenen i februar
Tradisjonen tro er det skreien som inntar rampelyset i slutten av februar. Da vil denne eksklusive sesongdelikatessen få full oppmerksomhet fra Godfisk. Også her skal kampanjen bygges rundt Emilie Voe Nereng.
- Hun har en stor følgerskare og er en viktig stemme når det kommer til sunn, enkel og fristende mat. På begynnelsen av året er hun i tillegg aktuell i «Farmen kjendis» på TV2, noe som vil gi ekstra oppmerksomhet. Hun vil også være med på å løfte frem skreien med opplysende informasjon og fristende oppskrifter til hvordan man skal tilberede en av landets aller beste råvarer, forklarer Bell.
Sjømatakademi med dagligvarehandelen
7. februar vil Godfisk gjennomføre et nytt sjømatakademi, denne gang i samarbeid med Meny og Sjømathuset (Lerøy) for å løfte kompetansen hos ferskvareansvarlige i dagligvarekjeden. Det skjer på Kulinarisk Akademi, og på menyen står et bredt spekter av sjømat.
- Sjømatakademiet har vært så vellykket at vi ønsker å gjenta suksessen i år. Målet er å inspirere de fiskediskansvarlige i dagligvarehandelen til å bli enda tryggere i sine anbefalinger til forbrukerne, sier direktør for Norden i Norges sjømatråd, Trym Eidem Gundersen.
Her kan du lese om sjømatakademiet som ble arrangert i oktober 2023.