En helt fersk skreikampanje er klar for vintersesongen, så nå skal det ikke være noen tvil om at skreien er norsk!
- I vår nyutviklede skreikampanje har vi i mye større grad knyttet skreien opp til det norske opphavet. Vi har intensivert dette budskapet, sier Sara Møllebakken, markedsansvarlig hvitfisk hos Norges sjømatråd.
Det nye reklamekonseptet, som skal intensiveres i våre skreimarkeder under årets sesong, har blitt arbeidet frem av Sjømatrådet og reklamebyrået Try. Kampanjen skal være spesielt godt synlig i Spania, Tyskland, Sverige og Frankrike.
Se reklamefilmen her
- Slagordet «Skrei, exclusively from Norway» er sentralt, sammen med virkemidler som den norske naturen, vinteren og det nordnorske folket. Norge er en rød tråd i de nye filmene, bildene og reklamemateriellet.
Basert på forbrukerinnsikt
Siden skreien er norsk, og kun er å finne langs den norske kystlinjen i vinterhalvåret, har man gjennom 20 år hatt en målrettet markedsføring av den norske delikatessen. Skreien har blitt stadig mer popularitet i det europeiske markedet, og er nå en ettertraktet eksportvare i flere land.
Møllebakken er derfor svært spent på den nye reklamekampanjen som har blitt utviklet i år, og forsikrer at konseptet er godt forankret i forbrukerinnsikt fra de forskjellige skreimarkedene.
- Utfordringen er at den norske skreien har ulik posisjon i de forskjellige markedene, så kampanjen må passe alle, samtidig som vi må finjustere oss inn mot de forskjellige landene.
Eksempelvis er skreien allerede godt etablert og et etterlengtet kvalitetsprodukt i Spania, mens man i Frankrike fortsatt må jobbe med å få skreien kjent.
Målet er også å gjøre skreien til et enda tydeligere premiumprodukt som er i sesong i Norge om vinteren. Kvalitet, bærekraft og smaksopplevelse er vesentlig i formidlingen.
- Vi har testet kampanjefilmene på forbrukere i de forskjellige markedene, og tilbakemeldingene er veldig bra. Vi klarer i aller største grad å få frem at skreien er norsk, og kampanjen trigger i tillegg til økt konsum, sier Møllebakken.
Stort nedslagsfelt
Kampanjen er først og fremst rettet mot forbruker, men skal også vekke oppmerksomhet hos importører, grossister, hotell-, restaurant- og cateringbransjen, dagligvarehandelen og kokker. Det er også utviklet Point of sale-materiell, som er svært populært i dagligvarebutikker på tvers av marked.
- Oppsummert så har vi laget en omfattende kampanje med materiell som består av alt fra oppskriftsbilder til naturbilder. Vi har også lagt vekt på historiefortellingen, for skreien er helt unik. Den er svært eksklusiv, rett og slett «The Norwegian winter wonder», som vi sier i reklamen.
Samarbeid med næringen
Den nye skreikampanjen vil bli synlig i butikker, i media, TV, sosiale kanaler og på nett, og Møllebakken vil gjerne samarbeide enda tettere med den norske skreinæringen. Intensjonen er at kampanjen skal brukes flere år fremover.
- Hvis det er noen fra næringen som ønsker å koble seg på denne kampanjen, eller som ønsker mer informasjon, så ta for all del kontakt med meg, sier Møllebakken.
Hun forteller at mye av reklamemateriellet kan deles i markedene som har en ekstra skreisatsing, som Sverige, Tyskland, Frankrike og Spania.