Fra neste år trenger vi nye medlemmer til våre markedsgrupper. Denne gangen skal til sammen ni medlemmer erstattes:
- Laks og ørret – 2 medlemmer
- Hvitfisk – 1 medlem
- Konvensjonell – 3 medlemmer
- Pelagisk – 2 medlemmer
- Skalldyr – 1 medlem
Vi ønsker forslag til nye medlemmer av markedsgruppene innen 28. november.
Markedsgruppens rolle
Markedsgruppens rolle er å bidra til at arts-/bransjestrategier og prioriteringer i markedsarbeidet utformes i tråd med næringens behov og Sjømatrådets vedtatte overordnede strategi.
Viktig forankringsarena
Markedsgruppene er en del av styringsstrukturen i Sjømatrådet, som ellers består av Sjømatrådets styre.
Disse fungerer som rådgivende grupper, som skal gi innspill til arbeidet Norges sjømatråd utfører for bransjene. Dette sikrer både god forankring og informasjonsflyt mellom Sjømatrådet og ulike aktører i næringen.
Velges for to år
Medlemmer velges for en periode på to år av gangen, med mulighet for forlengelse inntil fire perioder.
Medlemmene velges som personlige representanter, og ikke som representant for sitt selskap. Den som velges må være ansatt i et selskap som er registrert som sjømateksportør i Sjømatrådets registrer.
Relevante kvalifikasjoner
Sjømatrådet ønsker innspill fra sjømatnæringen på nye medlemmer til alle markedsgruppene.
Relevante kvalifikasjoner for medlemmer av markedsgruppene er blant annet:
- Erfaring og nettverk i sjømatnæringen
- Erfaring fra salg og markedsarbeid
- Erfaring med strategiarbeid
- Erfaring innen markedsføring, PR og kommunikasjon
- Erfaring innen markedsadgangsarbeid
Gruppespesifikke behov
For at sammensetningen av markedsgruppene skal være optimal, søkes det i noen tilfeller etter kandidater med spesifikke kvalifikasjoner. Denne gangen søkes det etter følgende:
Markedsgruppe skalldyr – her søkes det etter kandidater fra kongekrabbenæringen
Markedsgruppe konvensjonell – her søkes det etter kandidater fra klippfisk-, saltfisk- og tørrfisknæringen.
For de andre gruppene er det ikke spesifikke behov som skal dekkes denne gangen.