Sjømatrådet søker nå kandidater til markedsgruppe hvitfisk og markedsgruppe laks og ørret.
Markedsgruppene er en del av den formelle styringsstrukturen i Sjømatrådet, som ellers består av Sjømatrådets styre og Sjømatrådets generalforsamling.
Sjømatrådet har fem markedsgrupper:
- Laks og ørret
- Hvitfisk
- Konvensjonell
- Pelagisk
- Skalldyr
Markedsgruppens rolle er å bidra til at arts-/bransjestrategier og prioriteringer i markedsarbeidet utformes i tråd med næringens behov og Sjømatrådets vedtatte overordnete strategi.
Velges for to år
Markedsgruppene følger et årshjul med fire obligatoriske møter (fysiske og digitale), men det gjennomføres også møter etter behov utover dette.
Medlemmer velges for en periode på to år av gangen, med mulighet for forlengelse.
Medlemmene sitter som personlige representanter, og ikke som representant for sitt selskap, men må være ansatt i et selskap som er aktiv sjømateksportør registrert hos Sjømatrådet.
Relevante kvalifikasjoner
Sjømatrådet ønsker innspill fra sjømatnæringen på nye medlemmer til markedsgruppe hvitfisk og markedsgruppe laks og ørret.
Relevante kvalifikasjoner for markedsgruppene er:
- Erfaring og nettverk i sjømatnæringen
- Erfaring fra salg og markedsarbeid
- Erfaring med strategiarbeid
- Erfaring innen markedsføring, PR og kommunikasjon
- Erfaring innen markedsadgangsarbeid
Søker etter kompetanse om oppdrettstorsk
For nytt medlem i hvitfiskgruppen ser Sjømatrådet spesielt etter følgende kompetanse
- Tilknytning til torskeoppdrett
- Erfaring fra markedsarbeid med oppdrettstorsk
Sjømatrådet har minst 40 prosent representasjon av hvert kjønn i markedsgruppene som mål.
Gitt dagens sammensetning av markedsgruppe for hvitfisk, er vi særlig interessert i aktuelle kvinnelige kandidater.
Frist for innspill av aktuelle kandidater: 30. juni