I høst dro 14 norske sjømateksportører på rundtur i Saudi-Arabia for å lære mer om landet med voksende potensial for norsk sjømat.

Den norske sjømateksporten til Saudi-Arabia har økt betydelig de siste årene, men mange norske eksportører har liten kjennskap til landet. Saudi -Arabia er spent mellom et moderne levesett og en streng tradisjonell islamsk kultur, noe som kan oppleves som et annerledes marked for en nordmann å navigere i.

- Muligheten for å bli bedre kjent med landet, kulturen og markedet sammen med Sjømatrådet, har gjort at det føles tryggere og terskelen lavere, for å dra dit alene ved en senere anledning.

Det sier Linda Honningsvåg i Brødrene Sperre AS. Sammen med Sjømatrådet og 13 andre eksportører fra ni ulike norske selskaper, reiste hun på kryss og tvers av Saudi-Arabia i en uke: fra hovedstaden Riyadh midt i landet til Dammam ved Persiabukten og Jeddah ved Rødehavet.

Laks og kameler

Saudi-Arabia er storimportør av biler, teknisk utstyr og gull. Men de importerer visstnok også både sand og kameler fra Australia, og ikke minst fisk fra Norge.
Mellom 2019 og 2023 økte totaleksporten av norsk sjømat til saudierne med over 53 prosent: fra 6174 tonn til 9478 tonn. Det meste av dette var laks, men Norge eksporterer også en viss mengde andre sjømatarter som makrell og torsk.
I fjor var verdien av totaleksporten på rundt 814 millioner kroner. Av dette sto laks for ca. 755 millioner kroner.

Eksport i verdi og volum 2019 - 2023 og hittil i år (til og med september), inndelt i total sjømateksport og lakseeksport.


-Potensialet for videre vekst er stort, sier Ingelill Jacobsen.

Hun er Sjømatrådets prosjektleder for Midtøsten, og var «reiseleder» på markedsturen til kongeriket på Den arabiske halvøya.
Landet, med sine 37 millioner innbyggere, er et av verdens rikeste. Siden 1970-tallet har Saudi-Arabia modernisert og bygget ut velferdsstaten med oljepenger.
De siste årene har Jacobsen besøkt landet mange ganger, og hun ser endringer fra gang til gang.

- De åpner stadig mer opp for vestlig turisme, byggevirksomheten er stor og nye hoteller og restauranter dukker opp som paddehatter, forteller hun.

Det ble også tid til sosialt samvær og lunsj på tradisjonell saudisk restaurant. Fra venstre: Christian Chramer (Sjømatrådet), Marthe Måsvær (Polar Quality),Linda Honningsvåg (Brødrene Sperre), Marit Myklestad (Seaborn) og Monika Holmen (Pelagia).


Ikke bare er turistene glad i laks. Også saudierne har begynt å få opp øynene for den rosa fisken fra Norge. Sjømatrådets undersøkelser viser at:

•norsk laks har 99 % markedsandel
•norsk laks er den mest kjente, og 1 av 4 kjenner til Norge som opphavsland for laks
•4 av 10 kjenner til varemerket «Seafood from Norway»


Tett program

I løpet av uken besøkte gruppen flere fiskemarkeder, sjømatbedrifter, produsenter, importører og en rekke hypermarkeder i Riyadh, Damman og Jedda. Det ble også tid til kundemøter og en tur innom Den norske ambassaden i hovedstaden. Ambassaden har bidratt med tilrettelegging av markedsturen.

- Det var en veldig godt sammensatt studiereise som ga nyttig informasjon for å vurdere om dette er et marked vi skal satse mer på, sier Sunniva Live Nicolaysen i Williksen Export.

- Vi fikk et godt bilde av potensialet, samt et realistisk bilde av hvilke utfordringer man kan møte på. Det var også svært nyttig å treffe ansatte fra ambassaden og høre deres perspektiver på handel i Saudi-Arabia, legger hun til.

Besøk på Den norske ambassaden i Riyadh: Fra venstre: Cherine Randi Sellami (UD praktikant ved ambassaden), Philippos Pagageorgiou (NLFDP, National Livestock & Fisheries Development Program of Saudi Arabia), ambassadør Kjersti Tromsdal, Guro J. Lund (Sjømatrådet), Ingelill Jacobsen (Sjømatrådet), Cathrin Rabben (Ode), Linda S. Jensen (Lerøy), Arne Stalheim (Coast Seafood), Monika Thowsen (ambassaderåd), Anders Wilhelmsen (Milarex), Monika Holmen (Pelagia), Bodil Davidsen (Williksen Export), Christian Chramer (Sjømatrådet), Linda Honningsvåg (Brødrene Sperre), Sunniva Nicolaisen (Williksen Export), Emilie T. Andal (Coast Seafood), Marthe Måsvær (Polar Quality) og Jenny Kjølen (Villa Seafood).


Saudi-Arabia har over tid gjort en rekke endringer i reglene for sjømatimport. Blant markedsutfordringene i dag er en ny type godkjenning og sertifisering for nye produsenter. Dette er noe norske myndigheter og Mattilsynet jobber kontinuerlig med. Sjømatrådet bistår også i arbeidet.


Dobling av eksporten

I Sjømatrådets strategi for perioden 2025-2030 er planen å videreutvikle Saudi-Arabia som marked. Målet er en fordobling av lakseeksporten fra dagens 8 700 tonn til 17 400 tonn innen 2030. For å få til det må det jobbes i markedet.

-Vi er allerede i gang med en rekke tiltak som digitale kampanjer, bruk av sosiale medier og influensere, samt deltakelse på matmesser. I tillegg planlegger vi å igangsette opplæring av butikkansatte, forteller Ingelill Jacobsen.

Ifølge Jacobsen er det også potensial for eksport av flere arter enn laks. Brødrene Sperre AS har for eksempel begynt å selge litt pelagisk fisk til saudiaraberne, og Linda Honningsvåg i Brødrene Sperre AS ser muligheter for videre vekst. Studieturen har gitt henne nyttig kunnskap som hun skal bruke for å jobbe videre med markedet.

-Vi har fått et innblikk i hvordan logistikk og produksjon av fisk fungerer, og ikke fungerer her, samt en forståelse for hvilke preferanser og muligheter som finnes, sier Honningsvåg.

På besøk hos distributøren GulfWest i Jeddah. Firmaet tilbyr også laks fra Norge.


I 2023 eksporterte Norge over 2 000 tonn makrell og 82 tonn sild til Saudi-Arabia. Eksporten av ørret og torsk har kun vært på noen få tonn de siste årene, men tallene hittil i år (til og med september) viser at ørreteksporten har tatt seg opp til 275 tonn mens torskeeksporten lå på 8 tonn ved utgangen av september.