Helt siden 2012 har Sjømatrådet gjennomført årlige forbrukerundersøkelser, gjerne omtalt som Seafood Consumer Insight. De har nå fått ny drakt og er tilgjengelig i nedlastbare rapporter på våre hjemmesider.
- Vi endret formatene på undersøkelsene i fjor, og de kommer i to varianter. Den første heter SCI Tracker og gjennomføres tre ganger årlig. Her sjekker vi hvilken posisjon de norske artene har i våre viktigste markeder, sier forbrukeranalytiker Lars Moksness i Norges sjømatråd.
Den andre varianten heter SCI Deepdive og har som mål å gi et dypdykk i viktige temaer.
- Fjorårets studie ble gjennomført i november og var laget for å forstå holdninger og atferd knyttet til utvalgte arter i 14 markeder, sier Moksness.
Denne rapporten inkluderer blant annet emosjonelle og funksjonelle behov, holdninger og handleadferd, personasanalyser (forbrukergrupper) og emosjonelle og funksjonelle assosiasjoner knyttet til det norske opphavet og andre.
Her kan du lese rapportene.
Tjenesten krever innlogging.