Som et ledd i forberedelsene mot en større forbrukerrettet kampanje i Storbritannia denne høsten, lanserer Sjømatrådet i disse dager en ny rapport som publiseres på dagligvarehandelens bransjenettsted The Grocer.
- Det har vært store endringer i det britiske samfunnet i de siste årene, med Brexit, koronapandemi, økt bruk av hjemmekontor og en hardt presset kjøpekraft på grunn av økte kostnader. Med denne rapporten ønsker vi å vise sjømatens muligheter i dagligvarehandelen, sier Norges sjømatråds utsending til Storbritannia, Victoria Braathen.
Dagligvarehandelen er den dominerende kanalen
Dagligvarehandelen er den klart største kanalen for konsum av sjømat i Storbritannia.
Ifølge britiske Seafish, kjøpes nesten 70 prosent av all sjømat på øyriket i denne salgskanalen.
For å få enda mer innsikt om det britiske sjømatkonsumet, har Sjømatrådets utekontor i Storbritannia nå lansert rapporten “Building seafood consumer confidence to boost consumption”.
Les rapporten her (krever innlogging).
Samarbeid
- Det skjer i samarbeid med innsiktsavdelingen på hovedkontoret i Tromsø og med bidrag fra andre aktører, deriblant Kantar Worldpanel. Den er nå publisert på den toneangivende mediekanalen for britisk dagligvarehandel, bransjenettstedet The Grocer, sier Braathen.
I rapporten, som er rettet mot aktører som jobber i dagligvarehandelen, deler Sjømatrådet forbruker- og markedsinnsikt og peker på muligheter for å møte endrede forventninger hos forbrukere innen sjømatkategorien.
Frokostmøte med britisk dagligvarehandel
- I tillegg kommer vi med våre anbefalinger til hvordan forbrukertillit kan styrkes og videreutvikles gjennom økt synlighet og informasjon om opprinnelse, sier Braathen.
I forbindelse med publiseringen av rapporten samlet Sjømatrådet nylig aktører fra den britiske dagligvarehandelen til et frokostmøte i London.
Deler markedsinnsikt
- Dette er en fin måte å dele markedsinnsikt og oppdateringer om norsk sjømat i Storbritannia på og samtidig legge til rette for dialog om markedet og muligheter. Målet er blant annet å vise hvordan vi kan samarbeide med lokale aktører om å fremme norsk sjømat i dagligvarehandelen, forklarer Victoria Braathen.
Norsk torsk og hyse i hovedrollene for kampanje
Med et fortsatt krevende økonomisk bakteppe og forbrukervaner i endring, lanserer Sjømatrådet en ny kampanje i høst. Den skal inspirere britiske forbrukere til å utforske enkle, smakfulle og sunne retter med norsk torsk og hyse. Kampanjen bærer derfor det passende navnet "Explorer".
- Til tross for økte levekostnader, er helse og bærekraft fortsatt viktige og langsiktige trender for forbrukerne, sier Victoria Braathen.
Økt hjemmekonsum
Kampanjen vil gå i oktober og inkluderer både utendørs og digital annonsering, mediekjøp og influensersamarbeid. Et viktig mål er å skape en plattform for samarbeid og derigjennom bringe konseptet til live også i dagligvarehandelen.
- Vi skal vi løfte frem de ulike kvalitetene til norsk torsk og hyse og vise forbrukerne en rekke kreative måter å tilberede hvitfisk på, sier Victoria Braathen.