I årets utgave av Fiskemarked tar vi et dypdykk i det amerikanske markedet. Her får du et innblikk i markedsutvikling, forbrukeradferd og økonomiske utfordringer.

Rapporten gir norsk sjømatnæring et innblikk i sjømateksporten til USA, forbrukerpreferanser, trender, regionale forskjeller og markedsføringsstrategier for å øke sjømatkonsumet i USA.

Om det amerikanske sjømatmarkedet

Det amerikanske kostholdet har tradisjonelt favorisert kjøtt fremfor sjømat, med en betydelig forskjell i konsum.

  • Til tross for veksten i sjømateksporten, viser det amerikanske kostholdet et underforbruk av sjømat sammenlignet med andre proteiner.
  • Generelt sett oppfatter amerikanske forbrukernes sjømat som komplisert å tilberede, samtidig som de har en preferanse for bekvemmelighet.
  • USA er verdens største importør av sjømat, og volumet og verdien av norsk sjømateksport til USA har økt.
  • Laks er den viktigste arten som eksporteres fra Norge til USA, med betydelig vekst de siste årene. Skalldyr, inkludert kongekrabbe, snøkrabbe, sjøkreps og reker, er også viktige arter for sjømateksporten.

Ønsker du å lære mer om USA som marked for norsk sjømat? Sjekk ut vår landside.

Forbrukernes reaksjoner på økte priser og inflasjon

Dyrere matpriser og inflasjon påvirker forbrukernes kjøpsbeslutninger. Dette gjelder spesielt i sjømatkategorien.

  • Forbrukere prioriterer å lage mat hjemme og reduserer restaurantbesøk for å håndtere økte levekostnader.
  • Amerikanerne er prisbevisste, sammenligner priser, søker tilbud og bruk av kuponger er vanlig.
  • Forbrukere ønsker å opprettholde kvaliteten på ingrediensene og er ikke villige til å akseptere reduksjon i kvalitet eller "krympflasjon".
  • Priselastisitet for laks og torsk indikerer at forbrukere er mindre villige til å kjøpe laks når prisen øker.
  • Salg av sjømat i dagligvare i USA har økt noe siden pandemien, men den gjennomsnittlige amerikaneren spiser ikke den anbefalte mengden sjømat.

Muligheter i det amerikanske markedet

  • USA har innført importforbud av russisk sjømat, noe som skaper muligheter for andre leverandører som Norge og Island.
  • Koronapandemien har bidratt til å endre oppfatninger om helse, kvalitet og miljøbevissthet.
  • Amerikanske forbrukere har et ønske om å øke sjømatkonsumet, og fisk/sjømat er på tredjeplass blant foretrukne proteinkilder.
  • Smak, pris og bekvemmelighet er drivere for kjøpsbeslutninger av sjømat, hvor smak er den viktigste faktoren.
  • For å utnytte mulighetene i det amerikanske markedet og etablere norsk sjømat som et ettertraktet valg, er strategiske markedsføringsinitiativer og samarbeid med sjømatindustrien viktige bidrag.

Dette kan du lese mer om i rapporten:

  • Hva skjer etter at USA innførte importforbud av russisk sjømat?
  • Hva er den amerikanske forbrukeren opptatt av når det gjelder sjømat?
  • Hvilke arter og produkter eksporteres fra Norge til USA?
  • Hvordan ser «The American Diet” ut?
  • Hvor prissensitiv er amerikanerne?
  • Hvilke trender ser vi innen dagligvarehandelen i USA?
  • Og hva skjer i Foodservice?
  • Hvordan har Sjømatrådet bearbeidet det amerikanske markedet?

Hele rapporten finner du her (krever pålogging).