Dropper frokost og matpakke
Undersøkelsen viser blant annet at ungdom av foreldre med lav utdannelse dropper frokost i større grad enn de med foreldre med høyere utdannelse.
Ungdommene som dropper frokost har også sjeldnere med seg matpakke på skolen sammenliknet med de som spiser frokost.
Isteden handler de oftere i butikk, kiosk, gatekjøkken utenfor skolen.
–Frokost er utrolig viktig. Det gir et godt grunnlag for resten av dagen, forteller prosjektleder for prosjektet Sunn ungdomsmat Silje Thoresen Tandberg.
- Parallelt er det viktig at unge får med seg nok mat i matpakken, undersøkelsen avdekker at matpakken ofte er litt liten. Dette er en av grunnene til at Opplysningskontorene i landbruket og Norges sjømatråd lanserer en helårskampanje som fokuserer på hva ungdom mener selv er sunn mat og hvordan de mener man bør spise og som er laget på ungdommens egne premisser, sier Tandberg.
Velger bort fisk, frukt og grønt
Til tross for at de fleste ungdommer vet hva som er sunt og usunt, er etterlevelsen en utfordring. Mange dropper sunn mat til fordel for boller og energibarer, viser undersøkelsen.
For sjømatens vedkommende vet 66 prosent av de spurte at de bør spise sjømat 2-3 ganger i uken.
- Problemet er at de ikke får i seg så mye fisk, hverken hjemme til middag eller som pålegg på skolematen, sier Kristin Pettersen, direktør markedsføring og PR i Norges sjømatråd.
- Hele 69 prosent tror de selv spiser mindre fisk enn hva myndighetene anbefaler.
Undersøkelsen viser også at kun 14 prosent spiser makrell i tomat på brødskiven, 7 prosent sier det er vanlig med kaviar og 4 prosent har annet fiskepålegg på maten.
Sjømatrådet satser på de unge
Sjømatkonsumet hos de unge har gått kraftig ned de siste årene. En gjennomsnittlig åttendeklassing spiser mer godteri enn fisk og nesten fire ganger så mye rødt kjøtt som sjømat. Norges Sjømatråd satser derfor i det norske markedet for å øke konsumet. I tillegg til deltakelsen i Sunn ungdomsmat, er Sjømatrådet med i «Mer-av» - kampanjen og har igangsatt prosjektet «3 i uka».
-«3 i uka» har som hovedmål å øke den yngre generasjonens lyst til å spise mer sjømat. Med positive påminnelser og budskap om at «sjømat» smaker «digg» ønsker vi å endre holdningene, sier Pettersen.
-Mange unge tenker på sjømat som noe kjedelig og pliktbetont. Med kampanjen ønsker vi å endre assosiasjonene til at sjømat er trendy og smaker godt.
Utfordrer handelen
Ungdom som handler i butikk tar oftere usunne valg som boller, skolebrød, kjeks og kaker. Elever på ungdomsskoler i Oslo kjøper oftere skolemat i butikk enn andre elever i landet.
Silje Thoresen Tandberg etterlyser mer samarbeid med dagligvarehandelen for å gjøre det lettere for ungdommen å få sunne spisevaner.
–Det er utrolig viktig at vi samarbeider med handelen. Flere butikker lar rett og slett ikke ungdommer komme inn i butikken i skoletiden. Det fører til at de heller går til kiosker og gatekjøkken der tilbudet av sunn mat er svært begrenset. Samtidig ser vi jo det at usunn mat er vesentlig billigere enn sunne alternativer i butikkene. Det er på høy tid at vi- sammen med handelen finner en løsning.