I første halvdel av 2021 har Norges sjømatråd publisert flere rapporter fra en rekke markeder, deriblant Kina, Frankrike, Tyskland, Portugal, Sør-Korea og Norge. Her kommer en kort oppsummering.
- Studiene er et grunnleggende verktøy for Sjømatrådets markedsarbeid og gir et godt innblikk i kjøpstrender og holdninger knyttet til norsk sjømat spesielt. Noen studier er større enn andre, men samtlige gir innsikt til videreutvikling av strategier og planer i de enkelte markedene. Jeg vil oppfordre norsk sjømatnæring til å benytte denne innsikten i sitt markedsarbeid, sier direktør for markedsinnsikt og markedsadgang Tom-Jørgen Gangsø.
Top seafood trends 2021
Sjømatrådets dagsaktuelle trendrapport har svaret på hva folk krever og forventer av sjømatnæringen – samt hva som skal til for at folk legger sjømat på tallerkenen. Rapporten inneholder de fem viktigste forbrukertrendene rettet mot sjømat. Trendene er:
- Nye salgskanaler - flere handler sjømat på nett. Her går utviklingen raskt
- Bærekraft - flere forbrukere tar valg ut fra hensyn til miljø, klima og de sosiale aspektene av bærekraft. De krever endring
- Lettvinthet - produkt og handel må være enkel, rimelig og tidsbesparende.
- Åpenhet - forbrukere krever mer informasjon om sjømaten de spiser, fra fjord til bord
- Helse og sunnhet - det er større fokus på hva som er sunt
Fiskemarked - i denne utgaven var hvitfisk i fokus
Fiskemarked gir næringen et innblikk i markeder som er viktige for norske sjømateksportører. I denne utgaven får eksportørene et bilde av markedsstørrelsen og konkurransesituasjonen i de ulike hvitfiskmarkedene og husholdningskonsumet i 2020 - samt oppdatert innsikt om forbrukerne i markedet. Her er noen av funnene:
- Storbritannia
- Det er liten kjennskap og preferanse for norsk torsk og hyse blant konsumentene, til tross for at det er mye norsk fisk i markedet
- Britene er opptatt av sertifiseringsmerking
- Frankrike
- Ferdigpakket filet, fryste produkter og bearbeidede produkter var vinnerne i 2020
- Smak, mattrygghet og sunnhet er det viktigste for franskmenn ved kjøp av sjømat
- 2 av 10 franskmenn knytter torsk til Norge, men de foretrekker torsk med fransk opphav
- Spania
- For én av tre spanske sjømatkonsumenter er Norge et av landene de assosierer med fangst og produksjon av sjømat
- At butikken har fiskedisk og et stort utvalg av sjømatprodukter topper listen over viktige årsaker til å handle sjømat i den butikken man handler oftest i
- Det meste av torsken konsumeres som frossen filet eller saltfisk
- Portugal
- Nesten ni av ti portugisere kjenner til Norge som opphavsland for klippfisk
- Sammenlignet med 2019 økte portugisiske husholdninger i 2020 sine innkjøp av fisk med 38 prosent målt i både verdi og volum
I tillegg til de ovennevnte enkeltmarkedene er Italia, Tyskland, Sverige, USA og Brasil inkludert i rapporten. Les hele rapporten her (krever innlogging).
China Seafood Consumer Report 2021
Ingen i verden handler like mye sjømat over nett som kineserne. Det var et av funnene i en analyse gjort i det kinesiske markedet.
- Sjømathandel på nett har økt, selv blant de eldre forbrukerne
- Trenden med å handle sjømat på nett ser ut til å vedvare også etter pandemien. Livestreaming av produkter, for å vise at de faktisk er ekte og av god kvalitet, er eksempel på en ny praksis i netthandel som den moderne forbrukeren forventer å se mer av i fremtidens marked
- Mer matlaging hjemme med fokus på sunn mat kan bringe frem nye oppskrifter, og introdusere flere fiskeslag til hjemmene
- Studier om konsumentgrupper viser at matproduktets opprinnelse er viktig for de aller fleste. 67 prosent anser opphavsland som en kvalitetsindikator
- Online handel gir gode muligheter for å markedsføre det rene og kalde opphavet til norske sjømatprodukter. Dette i motsetning til hva en kan få til på produktenes lille emballasje i fysiske butikker
- Det er ikke bare laks som kommer gunstig ut på Sjømatrådets spørreundersøkelse i Kina, det viser seg nemlig at makrell og torsk ses på som spesielt trygg mat å spise og handle
Les hele rapporten her (krever innlogging)
Markedsrapport for makrell i Taiwan
Rapporten gir innsikt i markedet for atlantisk makrell i Taiwan for 2020.
- Atlantisk makrell eksportert til Taiwan konsumeres for det meste innenlands
- Makrellkonsumet var ca. 36.000 tonn i 2019
- Konsumet av atlantisk makrell var ca. 10.000 tonn fra 2015 til 2019 per år
- Saury er en kjent konkurrent til makrellen
- I forsyningsleddet er ca. 75 prosent av makrellproduktene i filetform
- I forsyningsleddet står hotell-, restaurant- og kantinesektoren for ca. 60 prosent av salget, mens detaljhandelen står for ca. 40 prosent
- I hotell-, restaurant- og kantinesektoren står japanske restauranter for anslagsvis 70 prosent av salget
- I detaljhandel selges atlantisk makrell primært i supermarkeder
Les hele rapporten her (krever innlogging)
Markedsrapport for makrell i Thailand
Rapporten gir innsikt i markedet for atlantisk makrell i Thailand for 2020.
- Atlantisk makrell eksportert til Thailand blir for det meste konsumert innenlands
- Thaiene spiste 29.000 tonn makrell i 2020
- Konsumet av atlantisk makrell var ca. 10.000 tonn fra 2015 til 2020 per år
- Nøkkeldriveren for atlantisk makrell er økningen i japanske restauranter
- I forsyningsleddet selges ca. 70 prosent av makrellproduktene som rund fisk
- Det meste av makrellen omsettes i hotell-, restaurant- og kantinesektoren
- I detaljhandelen selges atlantisk makrell primært i supermarkeder
Les hele rapporten her (krever innlogging)
Månedlige markedsrapporter for laks i Kina
Rapportene tar for seg laksemarkedet i Kina måned for måned fra mai til og med august.
- Les oppdatert rapport for august her (krever innlogging)
- Norges sjømatråd utfører månedlige markedsundersøkelser for laks i Kina. Vi vil fortsette å publisere markedsrapportene fremover. Du finner de her
Markedsrapport om hvitfisk/klippfisk i Portugal fra andre kvartal
Nielsens rapport for andre kvartal viser at salget av klippfisk i butikk har klart seg bra første halvår 2021.
- Salget har økt både for tørket og fryst, utvannet klippfisk
- For hotell-, restaurant- og kantinesektoren var salget svakt (-38 %) som forventet
- For tredje og fjerde kvartal forventes det tilnærmet vanlige tilstander, og salget av klippfisk i hotell-, restaurant- og kantinesektoren forventes å ta seg opp utover høsten og frem mot jul
Les hele rapporten her (krever innlogging)
Innsiktspresentasjon - Kongekrabbemarkedet i Sør-Korea
Studiet ser på tilførselen av kongekrabbe til Sør-Korea og Norges posisjon, sluttkanaler og muligheter for Norge som eksportør av kongekrabbe. Presentasjonen avsluttes med anbefalinger for fremtiden.
- Innenlandsk produksjon har gått ned, noe som har ført til økt andel importert krabbe
- Importprisen på kongekrabbe har steget de siste årene. Prisforskjellen mellom russisk og norsk kongekrabbe minsker
- Hotell-, restaurant- og kantinesektoren står for 67 prosent av kongekrabbemarkedet. Netthandelen har økt, og står nå for 9 prosent av markedet
- Imidlertid er krabbe- og sjømatrestaurantene dominert av russisk kongekrabbe
Se hele presentasjonen her (krever innlogging)
En varemerkeanalyse om reker i Sverige
Undersøkelsen gir innsikt i kjennskap og holdning til ulike varemerker.
- 71,9 prosent sier at det betyr noe for dem hvis selskapet som selger reker har en klar bærekraftsprofil
- 40,2 prosent vil vurdere å kjøpe reker over internett i stedet for i en fysisk butikk. Det er en økning på 18 prosentpoeng fra 2020
- De som bestemmer seg i butikken for hvilket rekemerke de skal kjøpe, svarer at tilbudskampanje er det som er avgjørende for hvilket merke de kjøper
Les hele analysen her (krever innlogging)
Halvårlig markedsrapport for torsk i Kina
Rapporten tar for seg markedstrender, handel og fangst, og forsyningsleddet.
- Netthandel skjøt fart i “koronaåret” 2020, og fortsetter å øke i 2021
- Aktører i bransjen spår at handel og konsum av sjømat vil være tilbake på før-korona-nivå i løpet av året
- Salg av atlanterhavstorsk i 2021 skyter fart
- Økt salg av produkter av torskeloins
- Flere varemerker inkluderer sjømat for babyer i sine produktporteføljer, med fokus på næringsrikt innhold
- Kinesiske kunder klarer nå i større grad å skille norsk torsk fra annen torsk enn tidligere
- Helse- og matvaretrygghet er viktige trender i Kina, og torsk oppfattes som en meget sunt og trygg matvare. Derfor ligger det et stort potensial for et større marked for norsk torsk i Kina
Les hele rapporten her (krever innlogging)