Verdens beste restauranter har norske skalldyr på menyen, og nå gjøres det en egen satsing for å øke kjennskapen til de fantastiske norske råvarene blant toppkokker og matmiljøet i Kina. Satsingen på skalldyr Kina er nytt av året, og det planlegges nå et lanseringsarrangement i Shanghai 19. november.

Fokus på levende kongekrabbe

Lanseringsarrangement torsdag 19. november vil være en møteplass og arena for å vise frem norske skalldyr til toppkokker og matmiljøet i Kina. Med fokus på levende kongekrabbe, vil arrangementet finne sted i oppladningen til kinesisk nyttår som er høysesong for levende skalldyr så vel som annen premium sjømat.   

Målgruppen for arrangementet vil være high-end food service, og importører og distributører som jobber med skalldyr innen premiumsegmentet. Programmet vil i tillegg inkludere deltakelse og engasjement ved matmedia og influensere. Med utgangspunkt i godkjente arter for Kina-markedet vil arrangementet introdusere rød kongekrabbe, snøkrabbe, kaldtvannsreker og kamskjell fra Norge. 

Eksportørprofilering

Da norske eksportører i Norge ikke vil ha mulighet til å komme til Kina, vil det bli lagt til rette for introduksjoner av skalldyreksportører som jobber mot markedet. Gjennom en eksportørkatalog vil selskapene få mulighet til å presentere sin virksomhet og sine produkter.

Norske eksportører vil også ha mulighet til å invitere kunder og partnere i markedet til å delta på arrangementet. Om dere ønsker å invitere kunder og eller vil være del av eksportørprofileringen under lanseringen, se her for nærmere detaljer.

Frist for å melde inn gjester og eller registrere seg for eksportørprofilering under arrangementet er fredag 6. november 2020.

Programmet er under utvikling og flere detaljer vil løpende bli publisert på denne siden. I mellomtiden, ta gjerne kontakt med vår fiskeriutsending til Kina, Victoria Braathen, om dere ønsker mer informasjon om deltakelse og bidrag.