«Makrellkrigen kan nærme seg slutten» skrev nettstedet E24, mens en leder i Sunnmørsposten hadde tittelen «Spelet om makrellen«. Sjelden har Sjømatrådets konferanse Pelagiske dager hatt et så spennende bakteppe som disse overskriftene illustrerer. Ikke uventet ble det stor oppslutning på konferansen i Bergen.
Likevel visste vi at langt flere enn de påmeldte, det være seg både journalister og aktører i næringa, ville ha interesse for nyhetene og debattene fra konferansen. Løsninga er selvfølgelig å tvitre live fra konferansen, som vi for anledningen døpte #pelagisk12. Konferansen varte to dager, og vi tvitret som 24 små og store nyhetspoeng fra konferansen.
Vi har ikke brukt Twitter på denne måten tidligere, nærmest som en telegramtjeneste fra en konferanse. Selv om få av våre 1250 følgere retvitret meldingene våre, tror vi jo at vi både fikk vist fram spennende foredragsholdere og delt det de hadde å si. Uten å mene at konferansekvitringen nødvendigvis har æren for det, opplevde vi i alle fulle fall at konferansen skapte mange nyheter i bransjepressen.
Siden vi både arrangerer og deltar på mange spennende konferanser, hører vi gjerne andres vurdering av vårt konferansekvitter fra #pelagisk12, og hvilke erfaringer andre har gjort før oss på dette feltet.
"Kampanje med tyske sildeprodusenter gav salgsøkning opp mot 400% i kampanjeperioden, sier Pettersen sjømatutsending i Tyskland #pelagisk12" - Norges sjømatråd (@Seafood_Norway) September 6, 2012
SKREVET AV: Geir Bakkevoll