For de aller fleste høres nok konsumentanalyse tørt ut: tall, analyse, søyler, grafer, Excel, dataark, spørreskjema, korrelasjon, regresjon, konsumutvikling. Med andre ord KJEDELIG!
Vel, jeg innrømmer at ord som effektmåling og spørreskjema ikke river mange ut av stolen, men kjedelig – på ingen måte. Sjømatrådet har som kjent ansvar for fellesmarkedsføringen av norsk sjømat. Vi kan ikke dokumentere effekten av denne jobben med eksporttall alene. Sjømatrådet ville derfor uten dyktige konsumentanalytikere være hjelpeløs i arbeidet for å dokumentere at våre kampanjer evner å styrke konsumenters holdning til og bruk av norske sjømat. Vår konsumentinnsikt er også sentral når utsendinger og bransjesjefer lager sine strategier og markedstiltak. Dette gjør jobben som konsumentanalytiker svært spennende og variert.
En normal arbeidsdag begynner gjerne med et internmøte via Lync med vår utsending i Kina og bransjesjef for laks, der vi diskuterer og evaluerer reklamebyråets forslag til ny “Brand platform” . Resten av tiden frem mot lunsj svarer jeg på henvendelser om fokusgruppene som skal gjennomføres i Brasil og Portugal mot slutten av måneden, samtidig som jeg jobber med en presentasjon som for spanske dagligvarekjeder i neste uke. Etter lunsj møtes konsumentanalytikerne og prosjektleder til statusmøte for prosjektet der vi skal utvikle en ny rapportmodul for vår årlige sjømatsurvey.
Etter møtet fordyper jeg meg i rapporten fra en posisjoneringsstudie som vi har gjennomført i Frankrike, og begynner å legger planer for hvordan vi kan ta dette videre. På tampen av dagen får jeg telefon fra en journalist som gjerne vil ha min vurdering av hvorfor sushi er blitt så populært i Norge. Samtalen varer i omlag 30 minutter, og jeg avslutter dagen med å sende en mail med våre rapporter om norsk sushikonsum.
I løpet av denne arbeidsdagen på Lanes i Tromsø, har jeg altså jobbet med konsumentspørsmål i Kina, Brasil, Portugal, Spania og Norge.
Det siste halvåret har vært svært hektisk, og jeg ser derfor frem til å få en ny kollega. Kanskje det kan være noe for deg?
SKREVET AV: Asbjørn Warvik Rørtveit