I starten av september skjedde det noe i Kina. Med sine 1,4 milliarder innbyggere og verdens nest største økonomi, fikk landet en ny internettkjendis. Norges statsminister, fra et land med befolkning som en bydel i Shanghai, var på besøk og skapte stor begeistring i kinesiske medier.  

Nettavisen Netease kaller Norges statsminister en «shopping influenser» og «internettkjendis» i Kina og undrer hvorfor han er så populær. Det var ikke uten grunn.  

At en statsminister besøker Kina, har i seg selv liten nyhetsverdi. Dette er hverdagskost i folkerepublikken. Statsledere står i kø for å få audiens hos det kinesiske lederskapet. Uken før Støres besøk var en delegasjon fra over 10 afrikanske land på besøk i Beijing.  

240 oppslag i kinesiske medier

Samme dag som Kinas president Xi tok imot Jonas Gahr Støre møtte han også Spanias statsminister Pedro Sanchez. Irlands landbruksminister har vært to ganger i Beijing siden april for å fremme landets meieriinteresser. Ingen av disse besøkene skapte nye nettkjendiser.  

Likevel var det noe med det norske besøket for to uker siden som så ut til å treffe kineserne. Så langt har nemlig Norges sjømatråd registrert over 276 oppslag i kinesiske medier som omtaler norsk sjømat. Støres opptreden med promosjon av sjømat hos den gigantiske Alibaba-kjedens Hema-butikk i Shanghai var ikke uvesentlig.  

For dette er enormt selv i kinesisk målestokk.  

Oppsiktsvekkende høye lesertall

Hvis vi tillater oss å operere med teoretiske tall, har vi registrert 2,9 milliarder lesere, noe som betyr at hver kineser i gjennomsnitt leste om norsk sjømat over to ganger. Tallene skal tas med en klype salt, men er likevel oppsiktsvekkende høye og gir en indikasjon på effekten av Støres tilstedeværelse.  

Den estimerte medieverdien av oppslagene var på rundt 19 millioner kroner. Det er brukbar timebetaling for en 26 minutters opptreden. I tillegg kommer alle oppslagene fra Støres møte med president Xi, 70-årsmarkeringen av de bilaterale forbindelsene, verftsbesøk utenfor Shanghai og forelesningen på Fudan Universitetet – bare for å nevne noe.  

Statsminister Jonas Gahr Støre taler

Foto: NSC

Støre ble en snakkis

Det er svært utypisk kinesisk å være typisk norsk. At en statsleder, selv fra et lite land som Norge, er så jordnær, folkelig og gir av seg selv, beundres av kineserne. Da Støre tok på seg et forkle med «Seafood From Norway»-logo og serverte norsk laks og makrell til publikum, ble dette til en snakkis i kinesiske medier.  

Helgens hovedoppslag i avisen «Yicai» var: «Norges statsminister forvandlet seg til en fiskehandler». Det er ikke hverdagskost for en statsleder i Kina. 

Norges posisjon blir stadfestet

Så hva betyr egentlig et slikt besøk for Norge, ut over medieoppmerksomhet og markedsføringsverdi?  

Det viktigste er selvfølgelig at Norge får stadfestet sine posisjoner. Det være seg om Ukraina-krigen, menneskerettigheter og håndtering av den pågående klimakrisen, eller som en viktig handelspartner av sjømat, direkte inn mot det kinesiske lederskapet.  

Verdifulle døråpnere

Jonas Gahr Støre var tydelig på viktigheten av videre samarbeid og handel med Kina. Møtene med toppene i Beijing er verdifulle døråpnere for resten av det norske myndighetsapparatet.  

Slike vinduer har imidlertid begrenset åpningstid, så her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid og agere mens besøket fremdeles sitter i. Med ønske om flere besøk til Kina, som kan følge opp og materialisere på den viktige jobben som ble påbegynt av Støre, ønsker jeg som Sjømatrådets utsending til Kina flere velkommen østover – nå snart med enda bedre visumforhold.