Sjømatrådet har vært i Bergen og Oslo med en gruppe journalister fra Thailand for å lære mer om den norske sjømaten denne uken. Ett av høydepunktene var da gruppen besøkte Havhesten barnehage på Sotra og fikk servert lunsj som barna laget selv. Barnehagen er med i Fiskesprell, et program som kurser skole og barnehageansatte i hvordan få barn til å spise mer sjømat.
- Det var et kjempeflott besøk og vi ble tatt utrolig godt imot av barna og de ansatte. Den ene journalisten var så imponert over hvordan barna fikk håndtere både kniv og fisk at hun uttalte at dette var en opplevelse som hun aldri kom til å glemme, forteller Jon Erik Steenslid, Sjømatrådets fiskeriutsending i Sørøst-Asia.
Lærer om laks – fra smolt til slakteri
I løpet av uken har gruppen på ni, bestående av journalister fra TV og magasiner samt en bloggende professor innen akvakultur, besøkt hele verdikjeden for oppdrett, fra smolt til slakteri. Blant annet ble gruppen tatt imot ved Sekkingstads anlegg utenfor Bergen.
- Vi er svært glad for å få besøk av media fra Thailand for å vise frem hvor viktig laks er for oss og for Norge. Sørøst-Asia og Thailand er allerede betydningsfulle markeder for oss, noe vi forventer vil ytterligere forsterke seg i fremtiden i takt med at den norske laksen får sterkere innpass og tilstedeværelse i denne regionen, sier salgsdirektør Jannicke Sekkingstad Johansson.
I tillegg besøkte gruppen NIFES i Bergen som fortalte mer om den norske modellen i forhold til forvaltning, fiskehelse, mattrygghet og helsefordeler ved å spise sjømat.
Marked i vekst
I fjor ble det eksportert norsk sjømat for nærmere en milliard kroner til Thailand, og sjømaten er dermed den største eksportvaren til landet. Til tross for økende markedsandeler, er derimot kjennskapen til Norge som opphavsland for sjømat svært lav og kun 12 prosent av konsumenter er klar over at Norge produserer laks.
- Konsumet av norsk fersk laks viser god utvikling i Thailand, spesielt gjennom japanske sushirestauranter. Men på grunn av dette så tror også de aller fleste forbrukerne i Thailand at laksen de spiser kommer fra Japan, når den i realiteten er norsk. Dette jobber vi nå med å endre gjennom våre markedsaktiviteter, og denne presseturen vil være en viktig brikke i dette arbeidet, forteller Steenslid.