Sjømatrådet inviterer til en frisk start på det nye året med vår årskonferanse: Sjømatnasjonen Norge 2024. Her vil du få en oversikt over hvordan det har gått i sjømatåret 2023 og forventninger for 2024 og fremover.

Permakrise: ble i 2022 kåret til årets nyord av den britiske ordboken, Collins Dictionary, og betyr «en varig følelse av ustabilitet og usikkerhet», og sikter til opphopningen av flere katastrofer, som krig, klimakrise, dyrtid og politisk ustabilitet.

Med permakrise som bakteppe vil vi dykke ned i:

  • Sjømatnasjonen Norges posisjon og fremtidsmuligheter
  • Sjømateksport per bransje og et dypdykk fra USA
  • Sjømatkonsumet i Norge


Konferansen finner sted på Clarion Hotel The Hub i Oslo torsdag 4. januar. Konferansen vil også bli streamet.

Jostein Medhus fra Kulinarisk Akademi vil by på en smakfull og variert sjømatlunsj med bredden av norsk sjømat.

08:15 åpner vi registreringen i 2. etg. Dersom du har billetten din med QR-kode, sparer vi tid i registreringen. Merk at den kan ha havnet i spamfilteret ditt. Finner du den ikke, har vi oversikt med navn.

Lett frokost med kaffe og te er tilgjengelig.

08:40 Dørene åpnes og garderobe er tilgjengelig inne i konferansesalen.

09:00 starter konferansen - forventet ferdig 15:55

 

PROGRAM


Konferansier: Martin Skaug, Kommunikasjonsdirektør, Norges sjømatråd 

DEL 1 Sjømatnasjonen Norge
Del 1 1.png

  • Åpningsinnlegg Sjømatnasjonen Norge
    Marianne E. Johnsen, styreleder i Norges sjømatråd

  • Sjømatnasjonen Norges posisjon i permakrisens tid 
    Christian Chramer, administrerende direktør, Norges sjømatråd

  • Sjømaten - bærekraftig og fremtidsrettet
    Cecilie Myrseth, Fiskeri- og havminister 

  • Norge – verdens sjømatkammer 
    Geir Ove Ystmark, administrerende direktør, Sjømat Norge

  • Panelsamtale om Sjømatnasjonen Norge
    Martin Skaug, konferansier og kommunikasjonsdirektør i Sjømatrådet leder samtalen.

     Deltakere:
·  Cecilie Myrseth, Fiskeri- og havminister
· Christian Chramer,  administrerende direktør, Norges sjømatråd
· Geir Ove Ystmark, administrerende direktør, Sjømat Norge

DEL 2 Dyrtid og bærekraftNY Del 2.png

  • Hvor stort er fiskens avtrykk før den havner på fat?
    Vil den være verdens mest sunne og bærekraftige mat? 

    Thina Saltvedt, sjefanalytiker Sustainable Finance, Nordea 
     
  • Bærekraft er viktig for norsk sjømat
    Bjørn-Erik Stabell, Fagansvarlig for strategi og bærekraft i Norges sjømatråd  

  • Tang og Tare – The new kids on the block
    Angelita H. Eriksen, Gründer Lofoten Seaweed og leder FG Marked, Norwegian Seaweed Association

Sjømatlunsj av Jostein Medhus, Kulinarisk Akademi

DEL 3 Sjømatnæringens posisjon per bransje 

  • Tidenes rekordår for lakseeksporten til tross for fallende konsum i Europa. Forventer at laksekundene vender tilbake når prisen stabiliseres.  
    Paul Aandahl, sjømatanalytiker Norges sjømatråd 

  • Er dyrtid og kvotenedgang en giftig cocktail for hvitfisken? 
    Eivind Hestvik Brækkan, sjømatanalytiker Norges sjømatråd

  • Nye rekorder for pelagisk fisk, men det skyer til i horisonten 
    Jan Eirik Johnsen, ansvarlig for pelagisk Norges sjømatråd

  • Skalldyrtid: skal - skal ikke spise skalldyr i dyrtid?  
    Marte Sofie Danielsen, prosjektmedarbeider Norges sjømatråd 

  • How to make it in America?
    Anne-Kristine Øen, Sjømatutsending til USA, Norges sjømatråd 

DEL 4 Norge og sjømatkonsum

Panelsamtale (2).png

  • Det norske dilemmaet – ønsker verdens beste råvare på tilbud
    Agnete Bell, ansvarlig for det norske markedet i Norges sjømatråd

  • Forbrukerdrevet innovasjon i sjømatdisken 
    Inger Johanne Solhaug, direktør for forretningsutvikling i Insula 

  • Nudging av mad
    Sille Krukow, Nudging og adferdsdesignekspert,
    Krukow Adfærdsdesignbureau   

  • Panelsamtale om sjømatkonsum i Norge
    Martin Skaug, konferansier og kommunikasjonsdirektør i Sjømatrådet leder samtalen.

    Deltakere:
    · Inger Johanne Solhaug, direkør for forretningsutvikling i Insula
    · Sille Krukow, Nudging og adfærdsdesignekspert
    · Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer, Coop Norge 

 

Påmelding

Vi ber om at alle som ønsker å delta melder seg på, både de som ønsker å delta fysisk i Oslo, eller via streamen. Konferansen og lunsjen er gratis. 
 
Alle skal få en kvittering på epost ved påmelding. Vær oppmerksom på at denne kan havne i spam-filteret.  
 
Vi er opptatt av å holde matsvinn på et minimum, så dersom du ser at du likevel ikke tar turen til Sjømatrådets årskonferanse i Oslo, er det ønskelig at du gir oss beskjed om dette innen 2. januar kl 11.  
 
Kontakt Tiril Kræmer Kufaas på mob: 971 63 696 eller epost: tkk@seafood.no dersom du har spørsmål angående påmelding eller må melde deg av. 

Overnatting

Dersom du ønsker hotellrom i Oslo i forbindelse med konferansen, kan dette reserveres direkte hos hotellet. Bookingkode: SJØMAT24 
Rabatterte priser gjelder så lenge hotellet har tilgjengelige rom.