Det er ikke ofte lutefisken kommer fram i lyset, men noe skjer når adventslysene tennes og nissene finner veien til peishylla.
Plutselig er det lutefisk i reklamebrosjyrer, på plakater, i blogger, på restaurantmenyer og på TV. I jula skinner lutefisken. Den blir en kulinarisk stjerne, og det er velfortjent!
Lutefisk er hovedsakelig et skandinavisk fenomen, og det finnes flere teorier om hvordan delikatessen oppsto. Noen mener lutefisken ble født etter en brann i et tørrfisklager i Lofoten. Den brannskadde tørrfisken kunne ikke sendes til Italia, men verdifull mat skulle heller ikke kastes. Derfor fant noen på å vanne ut den askedekte tørrfisken, før de satte den på kok. Aske og vann blir til lut, og slik skal man ha oppdaget lutefisken.
Lutefisk er en gammel tradisjon og for mange er fisken et høydepunkt i jula. 23 prosent av nordmenn mener at lutefisk er et obligatorisk måltid når nettene blir lange og kulda setter inn, viser tall fra TNS Gallup. Det er på nivå med kalkun og langt foran svinesteik, torsk og hyse. Nå ser det ut til at lutefisksesongen har blitt lengre og flere nordmenn har begynt å spise lutefisk i tiden før selve julekvelden.
Forbruket av lutefisk er på vei oppover etter noen år med nedgang. I fjor satte vi til livs 2315 tonn lutefisk, 132 tonn mer enn i 2013. Økningen skyldes i hovedsak at flere spiser retten på restaurant. Kan dette bety at lutefisk har blitt trendy? Lutefiskens økende popularitet «på byen» er trolig en del av en retrobølge, der interessen for det tradisjonelle viser seg i både interiør og mat. Vi henter fram oldemors gardiner og besteforeldres teakmøbler. Samtidig serveres det fiskegrateng og lutefisk med den største selvfølgelighet på fine restauranter.
En tredjedel av all lutefisken som spises i Norge, blir spist i jula. Det er med andre ord en viktig juletradisjon for mange. Men hvem er det som er mest ivrig etter lutefisken? Ifølge Norske Spisefakta er det særlig trøndere og nordlendinger som spiser lutefisk. Og menn spiser mer lutefisk enn kvinner. De eldre spiser lutefisk oftere enn de yngre, men tall fra dagligvarekjeden Meny viser at flere og flere ungdommer mellom 18 og 30 år har lutefisk som sin favorittjulemat. I tillegg ser vi at konsumet øker, og det gir indikasjoner på at lutefisken har rekruttert nye forbrukere.
Lutefisk er fortsatt et nisjeprodukt, men den vokser i popularitet. Unge forbrukere har til en viss grad fått øynene opp for lutefisk – det er gledelig og viktig. Lutefisk som juletradisjon er på ingen måte i fare for å dø ut, men for å øke salget kan det være nyttig å minne forbrukerne om at lutefisk både er godt og enkelt å lage, kanskje allerede i oktober?
Så kos deg med lutefisken de neste ukene, god jul!
SKREVET AV: Ida Susann Svensson