Jeg var en av de heldige som fikk tilbud om et år som intern i Norges sjømatråd, og jeg angrer absolutt ikke på at jeg satte av et år til dette. Jeg har en bachelor i samfunnsøkonomi, og lurte egentlig litt på hva den kunne brukes til. Med interesse for både mikro- og makroøkonomi , passer det perfekt at jeg kom inn i avdelingen for konsumentanalyse. Her får jeg virkelig brukt alt jeg har lært, men også en hel del andre ting.
Som intern har jeg fått innsikt i den største eksportnæringa Norge har med fornybare ressurser. For å forstå konsumenten må man se den fra flere vinkler, og med tanke på alle de landene og kulturene vi jobber med, sier det seg selv at vi har en stor jobb med å kartlegge alle markedene. Noe av det jeg har fått brynet meg på, er spørreskjemaer og hypotesetesting. Jeg kan godt sitte en hel dag fordypet i rådata fra den nyeste spørreundersøkelsen i JMP, for å se om jeg finner noen resultater som skiller seg ut fra det vi vet fra før av. Det er vi som tar ansvar for å få tilgang til all informasjon som kan være nyttig for markedsføringen, derfor er vi hele tiden på jakt etter å forbedre oss å tilegne oss siste nytt av kunnskap. Som nyutdannet har jeg kommet inn i et arbeidsmiljø med mye kunnskap. Vi som jobber her er en god blanding av mennesker, og en av de tingene jeg setter pris på er at vi alle blir hørt. Det er akseptert å komme med innspill og ideer, og selvstendighet med ansvar for egen læring er en selvfølge. Siden jeg startet her i august, har jeg hatt mulighet til å bli kjent med mange interessante mennesker både internt, men også på konferanser hvor vi representerer sjømatnæringa. Vi er stolte over den jobben vi gjør og det er alltid gøy å videreformidle den kunnskapen vi sitter på.
SKREVET AV: Malene Nerland