Nå starter festivalsesongen i Norges sjømatråd. Vi har nemlig et knippe festivaler som vi samarbeider med. For oss er disse unike arenaer hvor vi når mennesker innenfor et avgrenset område som er åpne for nye, spennende erfaringer – og ikke minst smaker.
Jostein Medhus, kaptein på det norske kokkelandslaget. Her serverer han sushi til gjester under Tromsø Internasjonale Filmfestival. Foto: Geir Bakkevoll © Norges sjømatråd.
Jeg bruker bevisst ordet samarbeid. Vi ser på oss selv som en lagspiller. Vi går mer enn gjerne inn i prosjekter hvor det ligger ekte engasjement bak. Og sjømaten må selvsagt ha en sentral rolle.
Spekesild-salat på Trænafestivalen 2012. Foto: Synne Guldbrandsen © Norges sjømatråd.
Vi ønsker å være partner som spiller andre gode ved hjelp av vår kompetanse, enten det handler om kvalitet, rådgivning, råvarer eller prosjektgjennomføring. Etter min mening skal det ikke være tvil om at vi er en dedikert og aktiv samarbeidspartner i sjømatens tjeneste. Garnet skal trekkes av mange for å dra i land den største fangsten, og hele 70 prosent av arbeidsstokken vår er involvert i flere av festivalsamarbeidene våre. Festivalarbeid er givende og gir motivasjon også internt, noe jeg ser på som en bonus-effekt. Nå må jeg kanskje legge til at jeg personlig sitter igjen med dobbel fangst når året er omme. Jeg er glad i festivaler, musikk og kultur, noe som gjør det til en desto større bonus for meg å få lov til å holde på med slike ting gjennom jobben.
Ordet samarbeidspartner betyr også at vi ikke deler ut rene sponsorpenger. Vi stiller opp der det er planer om eller muligheter for gjensidig verdi, og der begge kan komme godt ut av partnerskapet. Det er viktig at festivalene evner å se fremover angående hvordan samarbeidet kan utvikle seg. På den måten er vi litt som steinbiten, monogam og trofast når det gjelder – og krever selvsagt det samme tilbake.
Sashimi alá Trænafestivalen. Foto: Synne Guldbrandsen © Norges sjømatråd.
De sammenfallende målene og verdiene mellom oss selv og en potensiell samarbeidspartner, er i mine øyne det desidert viktigste når vi vurderer fremtidige samarbeid. Midlene vi bruker på markedsføring av norsk sjømat, kommer fra bedriftene i den norske sjømatnæringa. Derfor er det selvsagt at innsatsen vår som partner først og fremst konsentreres i prosjekter med tydelige målsetninger og en uomtvistelig sjømatprofil.
I tillegg er det sentralt for Norges sjømatråd å bidra til at samfunnet rundt oss er aktivt og attraktivt. Som kompetanseorganisasjon er det også viktig at folk rundt oss vet hvem vi er og hva vi holder på med, slik at vi kan rekruttere de beste hodene.
God festivalsesong! Håper å se deg på noen av festivalene i vårt langstrakte land i året som kommer.
SKREVET AV: Anne-Grete Skavhaug