2013 var året verden for alvor fikk opp øynene for norsk laks. Aldri tidligere har smaken av Norge blitt verdsatt høyere enn i fjor. Min påstand er at det ikke er tilfeldig at fjoråret ble tidenes beste lakseår. Jeg er også overbevist om at etterspørselsveksten de neste 15 årene vil være langt sterkere enn de foregående. Fremtiden er lys for Norge og norsk laks.

Hvorfor mener jeg at laksesuksessen ikke er tilfeldig? Laksen har fått en unik posisjon i over 100 land. Dette bekreftes i en rekke av våre undersøkelser. Laksen passer svært godt inn i moderne dagligvarekanaler og den norske næringen har vist en unik evne til å utnytte mulighetene dette gir. Men i en verden der matkonkurransen er tøff, er god smak og smart distribusjon langt fra tilstrekkelig til å bli foretrukket fremfor annen mat. Laksen har hatt betydelig drahjelp ved å være det sjømatproduktet som best klarer å utnytte de globale megatrendene. Disse trendene er at maten vi foretrekker skal være sunn, enkel å lage (og å spise) og at den skal tilfredsstille vårt stadig økende ønske om å nyte og oppleve det gode måltid.

Sushi, en av de raskest voksende mattrendene verden har sett. Laks passer perfekt inn i denne trenden.
Sushi, en av de raskest voksende mattrendene verden har sett. Laks passer perfekt inn i denne trenden.

Laks har fått posisjonen som det sunneste av all sjømat. Denne posisjonen har laksen blant annet fordi den er en god kilde til omega-3. Både her hjemme og ute i verden kan vi daglig lese om fordelene med omega-3. Mediene forteller oss at en av de viktigste kildene til det sunne fettet finnes i laksen. Denne posisjonen gjør for eksempel at barn i Asia blir satt på «laksekur» før eksamener eller andre store prøver fordi foreldrene er overbevisste om at omega-3 påvirker barns evne til å lære. Den andre av megatrendene er enkelhet. Laks er en enkel råvare som det er lett å lage god mat av. Uavhengig av land kan du enkelt bytte ut kjøttet eller fisken i dine favorittretter med laks. Behovet for opplæring av nye forbrukere som daglig prøver laks er derfor minimalt. Vi kan i stor grad nøye oss med å inspirere forbrukerne, noe som har gjort det lettere og rimeligere å spre laksen til over 100 land i verden. Den siste megatrenden som laks har utnyttet godt er vårt ønske om å nyte og oppleve det gode måltid. Laks er som skapt for gode måltider og nytelse. Et eksempel er min beste lakseopplevelse. Dette er i skrivende stund laks tikka masala fra Singapore. Ikke bare smakte det fortreffelig, det er også et kjempegodt eksempel på hvordan laksen har fått innpass i en tradisjonell rett. Innenfor nytelse er også sushi et godt bilde på hvordan laksen har funnet sin posisjon innenfor denne megatrenden. Dette er to av utallige eksempel på hvordan laks er tatt i bruk i viktige mattradisjoner- og retter i verdens kjøkkenretninger.

Min favorittrett: laks tikka masala på en av Singapores beste restauranter.
Min favorittrett: laks tikka masala på en av Singapores beste restauranter.

Det er tre hovedgrunner til at jeg mener norsk laks vil gjøre det enda bedre de neste årene. Disse tre grunnene er innovasjon, kritisk masse og kraftig økning av middelklassen. Laksenæringen er innovativ på forbrukernes premisser. Her hjemme har vi sett at nye produkter gjør det enklere for oss å tilberede mat og gir oss nye smaksopplevelser. Dette har gitt en kategorivekst i dagligvare. På fersk ferdigpakket laks har denne veksten vært på over 1800 prosent, eller nesten 300 millioner kroner i perioden 2006 til 2012. Det samme ser vi i markeder som Tyskland og England, hvor nye produkter har bidratt til betydelig kategorivekst innen fersk laks. For det andre blir den atlantiske laksen årlig spist minst en gang av cirka 20 prosent av verdens befolkning. Vi kan derfor si at laksen er ferdig med den globale introduksjonsfasen. Når så mange spiser laks er utfordringen å få de som allerede spiser laks, til å spise den oftere. Lykkes vi med dette vil volum/verdieffekten bli betydelig. Allerede nå ser vi tegn på at den underliggende etterspørselsveksten de siste årene har økt sterkt, sammenlignet med bare noen få år tilbake. Den siste faktoren som i betydelig grad vil gi kraftig laksevekst er at antall mennesker i middelklassen vil øke fra 1,8 til 3,2 milliarder frem mot 2020. Laks er et produkt som mange ønsker å spise, ikke bare for å bli mett, men også som et statusprodukt. Laks forteller omgivelsene at de som spiser den har blitt en del av en klasse i samfunnet med god økonomi, som har råd til å benytte gode internasjonale råvarer.

Laksefremtiden kommer fortsatt til å preges av opp- og nedturer. Selv er jeg overbevist om at det blir flere opp- enn nedturer.

SKREVET AV: Bjørn-Erik Stabell