Om kort tid er dette året historie. For de fleste av oss blir et farvel med 2020 også et farvel til et år som ble veldig annerledes.
For den norske sjømatnæringen har 2020 vært annerledes på så mange måter. Med koronapandemien kom det stengte restauranter, hoteller og fiskemarkeder, en utfordrende logistikk og svekket kjøpekraft. På mange måter forsvant mye av navet i det norske sjømathjulet da verdenssamfunnet stengte ned.
Imponerende omstillingsvilje
Når vi om kort tid skal oppsummere 2020, kan vi likevel slå fast at store deler av sjømateksporten har håndtert utfordringene godt. Noe av forklaringen på det, er en imponerende vilje til omstilling i hele næringen og en gunstig valutasituasjon. For la det være helt klart: Selv i en krisetid vil verden fortsatt ha sunn, god og bærekraftig sjømat fra Norge.
Vi i Sjømatrådet har latt oss inspirere av omstillingsviljen til den norske sjømatnæringen. Vi ble tvunget til å tenke helt nytt da forbrukerne måtte spise flere av måltidene sine hjemme. Nye handelsmønstre, varestrømmer og forbrukeradferd krever enda mer av oss. Ved hjelp av justerte PR-kampanjer, nye markedsføringskanaler, digitale møtesteder og endrede budskap har vi jobbet strategisk og målrettet mot dagligvarehandelen og husholdningene. Det har vært krevende, men også lærerikt og effektfullt.
Årskonferansen blir digital
Det er gledelig å registrere at den norske sjømaten har funnet sin plass i nye salgskanaler. Våre sjømatstudier viser at flere og flere er blitt nysgjerrige på matlaging på eget kjøkken, og det er økt betalingsvilje for bærekraftig og ernæringsrik mat. Det er godt nytt for norsk sjømat som er forbundet med nettopp bærekraft og sunnhet.
6. januar 2021 skal Sjømatrådet oppsummere sjømateksporten 2020. I likhet med det meste annet i samfunnet, blir denne versjonen digital. Det betyr at vi ikke kan møtes fysisk, men vi kan likevel nå flere, kanskje hjemme på deres eget kjøkken.
Spennende og krevende 2021
Hva bringer så 2021? Det eneste sikre er at det blir et spennende og krevende år. Når begynner markedene og kjøpekraften å komme tilbake igjen, og hvordan vil økte fiskekvoter påvirke prisene og etterspørselen? Vi har ikke svaret på det, men jeg kan love at vi i Sjømatrådet fortsatt skal jobbe målrettet for å sikre at norsk sjømat blir foretrukket av enda flere forbrukere og innkjøpere der ute.
I krisetider er det ekstra viktig for oss å ha en tett og god dialog med næringen. Derfor kommer vi fortsatt til å arrangere webinarer fra markedet og sikre at viktig innsikt når ut til flest mulig.
Vi er veldig glade for at så mange av dere allerede abonnerer på våre 20 nyhetsbrev. Hvis du ikke gjør det, kan du melde deg på her.
Felles løft for sjømaten
Noe jeg personlig gleder meg veldig til, er å se effektene av et partnerskap som vi nylig har signert med EAT Foundation. I 2021 skal vi sammen løfte frem sunn og bærekraftig mat fra havet. EAT har fått et mandat fra FN som gir dem en unik talerstol til å sette sjømat på agendaen overfor verdens ledere. Det blir veldig spennende å følge, for mer mat fra havet er helt avgjørende dersom verden skal klare å nå FNs bærekraftsmål innen 2030.
Til tross for at vi fortsatt er i usikre tider, velger jeg å ha en optimistisk inngang på det nye året. Frem til da håper jeg at dere alle sammen får en fredelig førjulstid og tar vare på hverandre.
Jeg ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.