Japanere elsker norsk makrell. Inntil nylig har de kun fått den som fryst. Men nå har japanerne fått smaken på «Saba Nouveau», og betaler godt for å få makrellen fersk.

«Saba Nouveau» er navnet den sprellferske makrellen fra Norge har fått i Japan. Navnet er inspirert av den franske rødvinen «Beaujoulais Nouveau», som folk står i lange køer og betaler høye summer for å sikre seg en flaske av.

I midten av september ankom sesongens aller første forsendelse av makrellens svar på den franske vinen til flyplassen i Tokyo. Journalister og andre sultne japanere, sto i lange køer for å sikre seg den første smakebiten.

For det å spise sesongens første og ferske, enten det er vin, frukt eller fisk, skall visst nok bringe helse og lykke- også smaker det jo ekstra godt, er det mange som mener. Derfor har de ventet på årets ferske makrell.

Det var de færreste forunt å få seg en smakebit i fjor. 2021 var aller første gang fersk makrell ble eksportert til Japan fra Norge, og mengden var derfor beskjeden. Men responsen var svært god, og fisken ble fort revet bort fra kjølediskene.

I år satser importøren Jalux på å tredoble importmengden fra i fjor.

Jalux eies av flyseslskapet Japan Airlines, og selskapet har derfor god drahjelp når det gjelder flytransporten.

Stolte flyvertinner fra Japan airlines viser frem den norske makrellen som nettopp har ankommet Haneda flyplass i Tokyo. FOTO: Norges sjømatråd

Elsker makrell

Her hjemme spiser vi lite av vår egen makrell, og det meste vi spiser inntas som makrell i tomat. Japanerne derimot, elsker makrell.

De vet at makrellen er rik på sunne fettsyrer og bra for helsa, og de vet at alt det sunne fettet trekker til seg gode smaker. Den marineres i alt fra teryiaki og curry til sake og soyasaus. Og de vil gjerne ha den norske fordi den er ekstra feit og fin.

Summen av indirekte og direkte makrelleksport til Japan estimeres til ca. 146 000 tonn, eller rundt halvparten av den norske makrellkvoten. Det betyr at annen hver makrell som fiskes i Norge havner på japanske spisebord.

Du finner den som sushi eller ferdigmarinert fastfood på 7-Eleven. Du finner den i poser med makrellchips eller i hermetikkbokser, i ramen og nudelretter, som lettsaltede fileter i butikkene - klare til grilling- og du finner den på hippe spisesteder som serverer «saba sando», eller makrellsandwich.

Det var nettopp sansen for makrell, samt lysten på det første og det ferske, som sådde frøet til ideen om «Saba Nouveau».

Staselig markering

Bak ideen ligger både kjærlighet til makrell, og selvfølgelig tanken på å tjene noen ekstra slanter. Derfor ble ankomsten til «Saba Nouveau» både i fjor og i år staselig markert.

For med pomp og prakt rundt annonseringen av sesongens første ferske, slik vinprodusenten «Beaujoulais» gjør det, skapes også synlighet og en følelse av eksklusivitet. Slikt kan skape etterspørsel og økt verdi.

Derfor fikk japanske journalister fra TV, aviser og glansede magasiner eksklusiv tilgang til rullebanen for å forevige makrellens ankomst. Og derfor ble makrellen høytidelig kontrollert, pakket ut og vist frem, omkranset av blomster, vinflasker, musikk og taler.

Japansk presse viste stor interesse for sesongens aller første ferske makrell fra Norge. FOTO: Norges sjømatråd

Makrellfestival

I fjor var journalistene de første som fikk smake Saba Nouveau. I år fikk mange flere gleden av å sette tennene i den første ferske makrellen på makrellfestivalen som åpnet noen timer etter fiskens ankomst.

-Festivalen ble holdt i en park inne i Tokyo, og det var gøy å se hvor mange som strømmet til for å smake, sier Johan Kvalheim som er sjømatutsending i Japan.

Gjennom Sjømatrådets bedriftsinitiativ-ordning samarbeider Sjømatrådet med Jalux om markedsføringen av den ferske makrellen.

-Festivalen var et ledd i markedsføringen for å gjøre Saba Nouveau og norsk makrell generelt enda bedre kjent i Japan.

Snorklipping: Makrellfestivalen ble høytidelig åpnet av Japan Airlines, Norges ambassadør til Japan, Inga M.W. Nyhamar og Sjømatutsending Johan Kvalheim. 

Fra matvogner ble det kokkelert og servert makrell i utallige varianter, som er vanskelig å forestille seg for en nordmann som kun har spist makrell i tomat: currymarinerte makrellsandwich, makrellpasta, makrellsushi, makrellsalat, makrell på grillen, og duftende makrellgryter med asiatiske krydderier. Alt gikk ned på høykant.

-Responsen var kjempegod, og mange trakk frem superlativer om fiskens ferskhet, saftighet og høye kvalitet, forteller Kvalheim.

Slik kan makrellen også tilberedes: som sushi, i sandwich eller på grillen. FOTO: Norges sjømatråd

Fra Bud til Tokyo

Få dager før festivalen svømte makrellen rundt utenfor Mørekysten.

Så ble den fisket opp fra havet og tatt med til fiskemottaket til Vikomar i Bud, før den ble fortært i Tokyo.

Vikomar eies av Brødrene Sperre, og er den norske samarbeidspartneren til den japanske importøren. Det er de, sammen med Vikenco på Aukra, som pakker fisken og sørger for transporten videre ut i verden.

I fjor sørget de for 18 tonn fersk makrell til Japan.

-Fjorårets prøveprosjekt gikk så bra at vi tredobler mengden i år, forteller Ole Kristoffer Nore som eksportsjef for Asia i Brødrene Sperre.

Bak prosjektet står flerfoldige arbeidstimer og store investeringer. Nå bygger de ut fiskemottaket i Bud for å kunne håndtere, filetere, pakke og sende enda større mengder fersk makrell i årene som kommer.

Her nytes Saba Nouveau: Disse karene har valgt ramen med makrell og makrellsandwich til lunsj. FOTO: Norges sjømatråd

Mannen bak Saba Nouveau

Jin Masuda i Jalux er en makrellkjenner og makrellelsker av de sjeldne. I flere år reiste han til Norge hver høst, hvor han bodde i tre måneder av gangen. Han jobbet som makrellkontrollør, og sørget for å plukke ut den aller beste makrellen til det japanske markedet. Det var han som «fant opp» Saba Nouveau. Masuda forteller:

-I Norge tok jeg ofte med meg fersk makrell hjem og stekte den i pannen slik nordmenn gjør. Det smakte rett og slett kjempegodt!

Så godt smakte det at han tok med seg fersk makrell til venner og kjente i Japan for å la dem smake. «Wow!, «fantastisk!», lød de unisone tilbakemeldingene.

-Det var da jeg bestemte meg for at dette her kan gå, at fersk makrell til Japan kan bli en suksess, sier Masuda.

Resten begynner å bli historie. Og kanskje vil den ferske makrellen bidra til å øke markedsandelen til norsk makrell i Japan generelt.

-Dette kan bidra til at enda flere åpner øynene for makrell fra Norge, enten den er fersk eller fryst, avslutter John Kvalheim i Norges sjømatråd.