Vi har nå startet på den siste halvdelen av 2021. Det blir et halvår hvor verdens ledere skal samles for å diskutere klodens matsystemer. Det kan gi sjømaten et viktig løft.

Mandag presenterte Sjømatrådet eksporttallene for første halvdel av 2021, og det var svært gledelige nyheter. Eksportverdien av norsk sjømat har nemlig aldri vært høyere i et første halvår enn i 2021.

I årets seks første måneder eksporterte Norge sjømat for 53,7 milliarder kroner. Det er langt foran tallene fra rekordåret 2019 og forteller om en sterk og imponerende eksportutvikling.

Selv om koronapandemien fortsatt setter sitt tydelige preg på verdenssamfunnet, vil resten av 2021 forhåpentligvis by på færre restriksjoner, lavere smittetall og langt flere hyggelige opplevelser enn det siste halvannet året.

Verden er uansett forandret. Handlemønster og forbrukeradferd er endret, og globalt har helse, livsstil og bærekraft blitt en megatrend, spesielt blant de unge.

Ifølge studier fra Global Web Index svarer nå 81 prosent av unge voksne at bærekraft og miljø er blitt viktigere enn før koronapandemien.

I dag står havet for kun 2 prosent av det globale kaloriinntaket. Å øke denne andelen vil være et essensielt bidrag for å få ned klimautslippene.

Bærekraftig sjømat er nemlig en viktig del av løsningen i kampen for å redde klodens helse og gi sunn og god ernæring til en voksende befolkning. Dersom verden skal nå bærekraftmålene innen 2030, trengs det en omlegging av måten vi produserer og konsumerer mat.

Når verdens ledere i høst møtes til tidenes første FN-toppmøte om mat, blir dette et sentralt tema. I forkant av dette møtet har FN utnevnt fem organisasjoner til å lede arbeidet med å etablere en plattform for endring i matsystemene.  

En av dem er norske EAT og Gunhild Stordalen, som skal lede arbeidet med å skape etterspørsel etter sunn, bærekraftig mat og redusere matsvinn. Sjømatrådet og EAT har inngått et partnerskap der vi sammen skal bidra til å løfte mat fra havet som en viktig del av løsningen for en bærekraftig og helsefremmende matfremtid.

I 2020 gjorde Sjømatrådet markedsinvesteringer i 27 land over hele verden. I jobben med å bygge det globale omdømmet for sjømatnasjonen Norge, er bærekraft en av de tre pilarene i merkevaren «Seafood from Norway». Det er ikke tilfeldig, for interessen for dette temaet er økende.

Dagens kravstore forbrukere søker ikke bare kunnskap og innsikt om innholdet i maten de kjøper, men også om alt fra sosiale arbeidsforhold til miljømessige påvirkninger i produksjonen.

En viktig del av det proaktive PR-arbeidet til Sjømatrådet går ut på å fortelle de gode historiene om norsk sjømat og sjømatnasjonen Norge.

I 2020 registrerte vi omtrent 17 000 oppslag om norsk sjømat i de 19 markedene vi har under overvåkning. Bærekrafthistoriene er noe av det vi er aller mest stolt over å kunne formidle.

Les Sjømatrådets årsrapport her!

For la det være klart: Sjømat fra Norge nyter allerede stor troverdighet når der kommer til bærekraft. Vi er kanskje best i verden på forvaltning, fangst og produksjon av fisken vår med basis i vitenskap, forskning og samarbeid, men vi har fremdeles mange utfordringer å løse.  

Det er viktig at vi som sjømatnasjon fortsetter å forbedre oss på bærekraft, er åpen om utfordringer og viser fram hvordan vi jobber for å forbedre oss. Å være blant de beste i klassen er bra, men det er ikke godt nok. 

Når Sjømatrådet gjør investeringer, skal det alltid gi merverdi for den norske fiskeri- og havbruksnæringen. For norsk sjømateksport kan et forsterket bærekraftfokuset bli gull verdt.

Vår analyse viser at hvis vi klarer å posisjonere norsk sjømat som det mest bærekraftige valget i enda større grad, kan det gi en merverdi for norsk eksport på 30 milliarder frem mot 2030. Årsaken er at dagens forbrukere viser en økende vilje til å betale mer for bærekraftig mat.

Les saken i DN her!

Denne høsten kommer til å bli hektisk for alle oss som er glad i norsk sjømat, men jeg kan love at hele teamet i Sjømatrådet gleder seg.

Vi er klare og svært motiverte til å fortsette jobben med å spre kunnskap om og inspirere forbrukerne til å velge norsk sjømat.

Ha en riktig god sommer og ta vare på hverandre!

Hilsen Renate og resten av teamet i Sjømatrådet