I år er en ung kvinnelig fisker, en fransk mat-duo og en spansk kokkekonkurranse viktige ingredienser i Sjømatrådets skreisatsing.

Vi satser til sammen over 20 millioner kroner på skreikampanjer i de tre viktigste konsummarkedene for skrei: Spania, Frankrike og Tyskland. Skrei er norsk torsk på sitt beste og vi legger opp til at satsingen også skal ha effekter på synligheten og etterspørselen etter annen norsk hvitfisk og torsk generelt ut over sesongen.

En god miks av virkemidler

Sjømatrådet har markedsført skrei i både Frankrike, Spania og Tyskland i flere år, og skreien har blitt en ettertraktet delikatesse og sesongvare for europeiske matelskere.

Vi bruker en god miks av ulike virkemidler for å nå frem til konsumenten. Allerede nå ser vi svært positive indikasjoner på at kampanjene faller i smak.

Der Jungen Skrei-Fischerin Sisilie Skagen. Slik lyder overskriften i det tyske matmagasinet «Eat Smarter». Oversatt til norsk betyr det «den unge skreifiskeren Sisile Skagen». Og det er nettopp Sisile Skagen (28) fra Andenes som fronter årets skreikampanje i Tyskland.

Sisilie jobber som fisker i Lofoten. Hun har egen båt og er trebarnsmor, og treffer midt i kjernemålgruppen til kampanjen: kvinner under 45 år. Blant de som spiser sjømat i alderen 20 til 65 år i Tyskland, kjenner 68 prosent til skreien. Men bare 22 prosent av disse vet at den er norsk. Sisilie skal derfor bidra til å øke kjennskapen og kunnskapen om at skreien kommer fra Norge.

Hvorfor hun elsker å fiske skrei

De første historiene om skreifiskeren Sisilie, og «snart kommer skreien», kom på trykk allerede før jul. Nå i sesongen deles historier om Sisilie og skreifisket flere ganger i uken.

Gjennom reportasjer i ukeblader og innlegg i sosiale medier skal Sisile fortelle om hvorfor hun elsker å fiske skrei, om dagliglivet på havet, den norske kysten og norske tradisjoner.

Tyskerne får følge henne når bølgene er høyere enn båten, når havet er stille, solen skinner og måkene skriker, når barnehagen er stengt og minsten må bli med på fiske og når hun håver inn storfangst.

Allerede i midten av januar har Sislies historier nådd ut til rundt 29 millioner tyskere. Og vi gir oss ikke med det.

Trykket skal holdes oppe frem til påske, med skreikampanje i 2500 butikker, digitale annonser og poster på sosiale medier.

Trendy retter

Fransk mat-duo omfavner skreien. Bak den franske suksessen «The Social Food» står kokk og matstylist Shirley Garrier og hennes partner og fotograf Mathieu Zouhairi.

I Frankrike er det blant annet disse to og deres restaurant «The Social Food» som skal fronte skreien denne sesongen.

Trendy retter av norsk skrei vil stå på menyen og de vil også invitere andre matinfluensere og journalister til restauranten, for å skape mest mulig blest om skreien i sosiale medier, aviser og livsstilblader.

Skreien er godt kjent blant franske matelskere og kokker, men mindre kjent blant «vanlige» franskmenn. Målet med kampanjen er derfor å få enda flere til å få øynene opp for skreien, og linke den til Norge.

Franskmenn flest har kresne ganer og elsker sesongvarer. Under pandemien ser vi konsumet av hvitfisk hjemme har økt, og dette har holdt seg høyt også etter at restaurantene åpnet igjen.


Gjennom hele sesongen blir skreien også å se på sosiale medier, på Youtube og digitale skjermer i butikk og nettbutikker i hele Frankrike.

«Kongen av torsk»

Skreisesongen i Spania startet for fullt på Valentines Day 14. februar. 35 journalister var til stede da «El Rey de los bacalaos», eller på norsk, «kongen av torsk» ble ønsket velkommen til Madrid. Spania er historisk sett en stor torskenasjon og skreien er ettertraktet i landet.

Ifølge spanske fiskehandlere begynner kundene å spørre etter den lenge før sesongen er i gang. Spania er også Norges største skreimarked.

Vi har ambisiøse mål for både skrei, saltet torsk og fersk torsk som helhet i markedet. Vi bruker skreiens sterke posisjon til å promotere annen torsk gjennom nesten hele første halvår.

Det betyr at vi holder kampanjetrykket oppe på torsken helt frem til sommeren.

Også i Spania har kokkeinfluensere en viktig rolle i kampanjene.

Med en «chef challenge” skal kjente kokker utfordre hverandre til å lage de beste skreioppskriftene, som så skal deles på sosiale medier.

I tillegg får skreien plass i 5500 butikker over hele landet og med tidenes største mediepakke på torsk i Spania ligger alt til rette for en sterk skreisesong, den 26. i rekken.  


Dette innlegget ble først publisert hos Fiskeribladet 22. februar 2022